Fick hem mitt efterlängtade system idag efter nästan 10 dagars väntande. PoE - (Power over ethernet) men kontakterna stämmer inte överens med vad jag har förberett med. (Köpte 100m nätverkskabel och kontakter med brytkydd på kjell)
I lev så följde det med kablar och det stod på sidan rj45 som anslutning.. vilket jag antog va 2 rj45-kontakter i varsitt slut av kabel.
Men från kamera så sitter det en micro usb hane och kablarna som följer med har en rj45 och en micro usb hona i olika längder!
Kan jag kontaktera nya kablar i rätt längd samt använda skarvdon och samtidigt använda medföljande kablar med Micro usb hona. Anledningen är att 20-30m kabel inte räcker när det ska dras utomhus.
Störningar/signalförlust?
Blev invecklat detta. Hoppas ni förstår!
I lev så följde det med kablar och det stod på sidan rj45 som anslutning.. vilket jag antog va 2 rj45-kontakter i varsitt slut av kabel.
Men från kamera så sitter det en micro usb hane och kablarna som följer med har en rj45 och en micro usb hona i olika längder!
Kan jag kontaktera nya kablar i rätt längd samt använda skarvdon och samtidigt använda medföljande kablar med Micro usb hona. Anledningen är att 20-30m kabel inte räcker när det ska dras utomhus.
Störningar/signalförlust?
Blev invecklat detta. Hoppas ni förstår!
Här är länken..
https://fyndiq.se/product/1554092-overvaknings-kit-8-kanals-720p-hd-spo/
Dock så trodde jag att kontakterna såg ut som orginalbilden visar..men icke sa nicke!! Ser ut såhär..
https://fyndiq.se/product/1554092-overvaknings-kit-8-kanals-720p-hd-spo/
Dock så trodde jag att kontakterna såg ut som orginalbilden visar..men icke sa nicke!! Ser ut såhär..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, då förstår jag lite bättre.
Det verkar ju vara ett par nätverkskameror så det är bra. Tyvärr har de valt en udda kontakt på kameran. USB utomhus känns sådär.
Mitt tips är att prova allt med de kablar som kom med innan du ändrar något. Är alltid bra att se så allt fungerar som det ska innan.
Om jag förstått dig rätt så ser din kabel ut såhär: RJ45 <----> USB
Det jag hade gjort är att klippa bort RJ45-kontakten och skarva på en längre kabel, finns skarvdosor för detta alternativt löder du ihop kablarna och sätter krympslang utanpå.
Det verkar ju vara ett par nätverkskameror så det är bra. Tyvärr har de valt en udda kontakt på kameran. USB utomhus känns sådär.
Mitt tips är att prova allt med de kablar som kom med innan du ändrar något. Är alltid bra att se så allt fungerar som det ska innan.
Om jag förstått dig rätt så ser din kabel ut såhär: RJ45 <----> USB
Det jag hade gjort är att klippa bort RJ45-kontakten och skarva på en längre kabel, finns skarvdosor för detta alternativt löder du ihop kablarna och sätter krympslang utanpå.
Jag antar att det är lika som detta http://surveillance.zmodo.com/zmodo-8-channel-720p-nvr-system-with-8-hd-ip-cameras-2tb-hdd.html
Det är väl bara att skarva i rj45 änden?
Antingen så sätter du ett uttag som du ledar fast till och sedan pluggar in rj45 i eller så använder du antingen ett ledat skarvdon eller ett för rj45 kontakter och krympslang med lim om den sitter utvändigt (skarvdon för rj45 är enklast).
Blir skarven inomhus eller utomhus?
Köp även krympslang med lim och sätt över skarven precis vid kamera så den skyddas dels mot fukt men även mot att någon drar isär kontakten.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...-och-spannband/Krympslang-med-lim-2000035542/
Hur långa behöver kablarna vara?
Antingen så sätter du ett uttag som du ledar fast till och sedan pluggar in rj45 i eller så använder du antingen ett ledat skarvdon eller ett för rj45 kontakter och krympslang med lim om den sitter utvändigt (skarvdon för rj45 är enklast).
Köp även krympslang med lim och sätt över skarven precis vid kamera så den skyddas dels mot fukt men även mot att någon drar isär kontakten.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...-och-spannband/Krympslang-med-lim-2000035542/
Kommer inte åt länken av nån konstig anledning.123abc skrev:Jag antar att det är lika som detta [länk]
[länk]
Eftersom det ska dras bakom panelen på huset så går det ju åt mycket mer kabel, samt att man vill ju ha några meter inomhus också, så att dragning blir snygg även där.
Vad jag vet i dagsläget så blir 1 kamera på "fel" sida huset och kommer behövas skarv. Vilket gör att den kommer sitta utomhus, (under en altan för visso) resten av kablarna tror jag räcker in..men det kan mycket bli skarv på dessa också. Vet inte än...
Vill ju som sagt kunna göra en snygg installation inomhus också!
Skarvdon verkar smidigt, men att ha utomhus? Hur säkert är det med tanke på ev störningar? Fukt? Krympslang? Hur beprövat är skarvdon för rj45 egentligen!? Varken hört bu eller bä om det!?
Skarvdon för rj45 används över hela världen och får anses beprövat även fast anläggningar helt utan skarv är att föredra så får man ibland anpassa sig efter rådande omständigheter.
Skarvdon utomhus fungerar om du använder krympslang med lim runt hela skarven och en bit till över kablarna, den gör att skarven blir fukttät och inte ärgar.
Krympslangen hindrar även klåfingriga från att koppla isär en skarv samt att ni slipper fundera på om det är naturligt eller en klåfingrig person som varit framme om det inträffar då åverkan då blir synlig.
Krympslangen värmer du så krymper den runt skarven tillsammans med limmet så blir det en tät och skyddad skarv.
Kontrollera skarvdonets storlek så du har en krympslang med lim som passar.
Den vanligaste kvalitetsskillnaden på skarvdon är kontakten där de bättre klarar fler in/ur-kopplingar vilket inte spelar någon roll när anslutningen ska vara permanent eller så är det ytbehandlingen av kontaktytan vilket får en mindre betydelse i en krympslangstätad skarv, kontrollera endast att skarvdonet är full ledad.
Kontrollera att allt fungerar innan du krymper krympslangen.
Du får anpassa dig efter nivån på anläggningen, om det vore högre krav så ska även en annan nätverkskabel med gel användas för att kabeln inte ska ärga men det är inte den typen av krav av anläggning du har för då ska även kameror hålla rätt nivå och sitta i täta uppvärmda kamerahus.
Jag hade använt skarvdon för rj45 med krympslang utomhus och om det senare visar sig inte klara miljön så justeras anläggningen då efter de förhållanden som råder.
Skarvdon utomhus fungerar om du använder krympslang med lim runt hela skarven och en bit till över kablarna, den gör att skarven blir fukttät och inte ärgar.
Krympslangen hindrar även klåfingriga från att koppla isär en skarv samt att ni slipper fundera på om det är naturligt eller en klåfingrig person som varit framme om det inträffar då åverkan då blir synlig.
Krympslangen värmer du så krymper den runt skarven tillsammans med limmet så blir det en tät och skyddad skarv.
Den vanligaste kvalitetsskillnaden på skarvdon är kontakten där de bättre klarar fler in/ur-kopplingar vilket inte spelar någon roll när anslutningen ska vara permanent eller så är det ytbehandlingen av kontaktytan vilket får en mindre betydelse i en krympslangstätad skarv, kontrollera endast att skarvdonet är full ledad.
Du får anpassa dig efter nivån på anläggningen, om det vore högre krav så ska även en annan nätverkskabel med gel användas för att kabeln inte ska ärga men det är inte den typen av krav av anläggning du har för då ska även kameror hålla rätt nivå och sitta i täta uppvärmda kamerahus.
Jag hade använt skarvdon för rj45 med krympslang utomhus och om det senare visar sig inte klara miljön så justeras anläggningen då efter de förhållanden som råder.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 132 inlägg
Vad har kameran för anslutningar?
Torrsimma först och kolla om kameran går att köra på skrivbordet utan att koppla in USB-kontakten (om där nu är en RJ45a på kameran också). Det kan vara så att USB-kontakten är där för att spänningsmata om man inte använder PoE.
Torrsimma först och kolla om kameran går att köra på skrivbordet utan att koppla in USB-kontakten (om där nu är en RJ45a på kameran också). Det kan vara så att USB-kontakten är där för att spänningsmata om man inte använder PoE.
Tack. Nu kändes det betydligt lugnare. Har ingen kunskap i lödning osv och vill få upp dessa innan det vita lägger sig på marken. Krympa med krympslang har jag gjort tidigare, så det känns under kontroll!👍☺123abc skrev:Skarvdon för rj45 används över hela världen och får anses beprövat även fast anläggningar helt utan skarv är att föredra så får man ibland anpassa sig efter rådande omständigheter.
Det finns en bild längre upp där kontakten från kamera syns! Sen på kablar som följer med sitter rj45 på en sida och anslutning för Micro usb HONA på den andra!13th Marine skrev:
Funkar denna?123abc skrev:Skarvdon för rj45 används över hela världen och får anses beprövat även fast anläggningar helt utan skarv är att föredra så får man ibland anpassa sig efter rådande omständigheter.
https://www.kjell.com/se/sortiment/...el/kontakter/ftp-utp/skarvdon-rj45-utp-p38467