nizzehult
Jag bor i ett enplanshus från 80-talet där man drog in vattenburen värme runt 2005 och satte in radiatorer i (nästan) alla rum. Tyvärr slutar slingan i köket och fortsätter alltså inte in i det sista utrymmet, tvättstugan. Detta innebär att det ofta är kallt och rått därinne så jag funderar nu på att förlänga slingan runt 5m och sätta in en ny radiator där.
En liten radiator (element) som är 600mm är inte dyrt, under tusenlappen inkl radiatorkoppel och konsoller och sen tillkommer 2 x 5m 12mm kopparrör samt lite skarv- och t-kopplingar så det här borde jag nog klara själv. Blir en rätt okomplicerad rördragning då kökselementet och den tilltänka radiatorn ligger i linje på samma sida av huset.

Men! Att sätta upp och dra rör fram till där det ska skarvas är nog inga större problem men det uppstår ju en komplikation när befintliga rör ska kapas och skarvas så hur gör man då? Hittade nåt som ser ut som en luftningsskruv som sitter i hallen längst upp mot taket, alltså rummet bredvid köket. Den ser ut så här:
https://www.rinkabyror.se/artikel/luftskruv-g10-med-o-ring/
För det går väl inte att stänga av flödet helt i en sån?

Hur gör man då? Kan man på något sätt fixa undertryck i systemet så att det inte börjar rinna massa vatten när dom ska kapas och skarvas? Hur gör dom stora grabbarna?
Tömma systemet helt och i denna kyla känns krångligt och sen ska allt luftas. Ja det åker man väl på ändå men det kanske blir enklare om det bara är en mindre bit?

Tacksam för konstruktiva tips.
 
Vänta till sommaren och töm systemet då så går det enklare att fixa i lugn och ro.
 
nizzehult
Ja det har jag nog kunnat räkna ut själv så det räknar jag knappast som ett konstruktivt tips. Det är -18 ute och 14 grader i tvättstugan vilket kyler ner även köket då det bara är en tunn dörr emellan så det här vill jag helst lösa nu, inte till sommaren.

En "lösning" av typen: kontakta en rörmokare så ordnar han det räknar jag inte heller som ett konstruktivt tips.
 
Har du bilder på där du ska skarva rören?
 
ullet
Finns frysmaskiner som kan göra en tillfällig ispropp i röret vilket gör att du kan antingen öppna en befintlig koppling och skarva på/plugga eller kapa röret och sätta dit en koppling. Brukar gå att hyra på närmaste maskinuthyrningsfirma.
 
AXS
nizzehult
Intressant med frysmaskin, tänkte själv i dom banorna men kunde inte påminna mig om att jag hade sett nåt sådant. Men det finns alltså så då bör detta kollas upp.

Kan fixa en bild.

Jo, även om man slår av cirkulationspumpen så brukar det komma en hel del vatten, mycket av rören är högt dragna så det finns nog rätt mycket vätska. En ballofix att snabbt sätta dit kanske kan funka.

Upptäckte en komplikation till i rördragningen, rakt under den befintliga radiatorn sitter ett eluttag som kommer upp från golvet i en egen liten låda (som inte är flyttbar) och det uttaget ligger precis i vägen för där den tänkta rördragningen ska gå....man skulle kunna göra en U-dragning på ovansidan men den blir rätt avancerad tror jag...ska fixa bild i kväll.
 
nizzehult
Här är stället där skarven är tänkt att göras samt eluttaget som krånglar till det. Det är (målade) kopparrör 12mm och det ligger i ett burspråk.

Värmeelement med kopparledningar och plastklädda kablar längs mattgolv och vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag och kablar vid fotlist nära en elementvärmare, inomhus, oorganiserad elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hmm, kan bli tight att gå vidare med två rör mellan uttag och underdel på radiatorn. Du får mäta och kolla.
 
Om du ändå ska koppla om där vid element kan du inte höja den 5cm? U sväng är ingen bra eftersom det kan bli luftficka. Du kan dra över på rakt nivå sedan svänger ned.
Ett rumshörn med rör, gardin och handskrivet ord "Höja" på väggen, samt ritade linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag och sladdar vid en värmeelement, oorganiserade kablar, överlagt med röda och blå linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
nizzehult
  • Laddar…
nizzehult
OK, tack. Bra synpunkt. Ska undersöka möjligheten till att höja den lite, det är en rätt stor radiator men det torde inte vara omöjligt.
 
AXS
Du ska inte dra pex nu i vinter då, så kan du mecka med koppar i sommar.
 
nizzehult
Jag kan nog leva med detta en vinter till, har bott där några år nu och har retat upp mig på detta ett tag och nu när det kom en köldknäpp så kändes det mera uppenbart att prioritera. Att sätta in ett elelement som en tillfällig lösning har jag nog kunnat räkna ut själv. Pex känns heller inte intressant, bättre att göra det rätt en gång för alla.

Om man ruckar lite på hur tätt rören bör (ska) ligga ovanför eluttaget kanske man inte behöver lyfta radiatorn alls, finns lite spelrum där bakom. Ska undersöka detta.
 
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
Radiatorn kanske har anslutning även på andra sidan? Isåfall kanske du kan sätta ett koppel på den sidan å dra vidare? Borde söla minimalt då
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.