1 812 läst · 2 svar
2k läst
2 svar
Skarva matning till centralen
Moderator
· Stockholm
· 52 451 inlägg
Vi har köpt ett fritidshus. Det enda som behöver fixas en del med är elen. Förre ägaren har gjort en del lite märkliga saker ex. lite lös FK från en dosa till en EKRK, som var lite för kort.... Och så behöver centralen utökas. Där sitter idag en diazed central med 4 x 3 proppar. Plus en liten kapsling med jordfelsbrytare och en grupp som försörjer en krypgrundsavfuktare. Så långt inga fel, det är gjort av proffs.
Men jag vill ha ytterligare 3 - 4 enfas grupper, till bla. en framtida avloppspump, luftvärmepump och lite annat. Och jag vill ha en 3 fas grupp med personskyddsautomat till laddstolpe för bilen.
Då ser jag två alternativ, antingen behålla proppcentralen och bara sätta en större kapsling för jordfelsbrytaren och utöka där. Eller byta hela klabbet. Utrymmet där centralen sitter är begränsat till ca 55 x 40 cm.
Om man byter hela klabbet så kommer huvudbrytaren att hamna ca 25 cm i sidled från idag. Då räcker troligen inte trådarna från inkommande matning.
Vid centralbyte brukar ju andra trådar som behöver förlängas skarvas med presshylsor. Gör man det även med så grova dimensioner som den inkommande matningen (tror att det är 4 kvmm). Eller bör man ha en speciell kopplingsplint för skarvningen?
Men jag vill ha ytterligare 3 - 4 enfas grupper, till bla. en framtida avloppspump, luftvärmepump och lite annat. Och jag vill ha en 3 fas grupp med personskyddsautomat till laddstolpe för bilen.
Då ser jag två alternativ, antingen behålla proppcentralen och bara sätta en större kapsling för jordfelsbrytaren och utöka där. Eller byta hela klabbet. Utrymmet där centralen sitter är begränsat till ca 55 x 40 cm.
Om man byter hela klabbet så kommer huvudbrytaren att hamna ca 25 cm i sidled från idag. Då räcker troligen inte trådarna från inkommande matning.
Vid centralbyte brukar ju andra trådar som behöver förlängas skarvas med presshylsor. Gör man det även med så grova dimensioner som den inkommande matningen (tror att det är 4 kvmm). Eller bör man ha en speciell kopplingsplint för skarvningen?
Produkter som diskuteras: "krypgrundsavfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 52 451 inlägg
Nu är centralbytet på gång. Hittat lite sämre saker i centralen. Värst är att man av någon underlig anledning valt att göra en tvåfasgrupp som driver golvvärme i badrummet och belysning med något vägguttag. Då har man plockat faserna från L1. Och alltså gemensam nolla och jord. Troligen utfört av en badrumsfirma för ett par år sedan.
I övrigt slutar all elrör inne i väggen, och ett rektangulärt hål under centralen, med 20-30 cm lös FK in i centralen. Så nu håller jag på att skarva på stumpar med flexslang på ca 15 rör långt inne i väggen. Får känna mig fram, går inte att se vad man gör. Sedan återstår problemet att. få stumparna igenom baksida av den nya centralen (Hager Gamma).
I den gamla centralen låg det minst 3 trådar på varje kopplingsklämma på nollskenan, och jordskenan, även på PEN klämman.
I övrigt slutar all elrör inne i väggen, och ett rektangulärt hål under centralen, med 20-30 cm lös FK in i centralen. Så nu håller jag på att skarva på stumpar med flexslang på ca 15 rör långt inne i väggen. Får känna mig fram, går inte att se vad man gör. Sedan återstår problemet att. få stumparna igenom baksida av den nya centralen (Hager Gamma).
I den gamla centralen låg det minst 3 trådar på varje kopplingsklämma på nollskenan, och jordskenan, även på PEN klämman.
Liknande trådar
-
Hur skarvar man ändspontat råspont till papptak?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur skarva kabel till dränkpump i djupborrad brunn?
El -
Undercentral till "parallelcentral" med gemensamma "matningssäkringar"
El -
Sätta innertak, förskjutna skarvar, hur fåtär man till det?
Byggmaterial & Byggteknik -
Skarva matning till central
El