M
Vill dra kabel från en utanpåliggande dimmer och montera ett utanpåliggande vägguttag rakt under dimmern längre ner på väggen. Tänkte en Kulo/ekrk 5g1,5 fram till dosan med dimmern och sedan 3g1,5 ekrk mellan dosan och vägguttaet. Då behöver fas, nolla och jord skarvas i dimmerdosan.

Finns det något big no-no med att göra skarvningar med wago/toppklämma/annan vanlig koppling i en sådan dosa? Det är egentligen ingen kopplingsdosa.

Som alla elfrågor är den naturligtvis rent teoretisk.

• Öppen utanpåliggande installationsdosa för dimmer innan kabeldragning och skarvning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du länka eller posta bild på dimmern det gäller? 😊

• Gilla
mattie_river
  • Laddar…
tommib
Nej, det finns inga hinder för det.

Sluta fåna dig om teoretiska frågor. Ingen bryr sig. Gör ett bra jobb bara. Hur det ska göras kan du se om du tittar på lite trådar i elforumet här. Kom ihåg lämplig klamring av kabeln, avmantla lagom mycket, skala kabeln på ett bra sätt och skada inte ledarnas isolering. Avisolera ledarna lagom mycket. Använd toppklämmor av god kvalitet.

Investera i en klipptång och en skaltång så ser det inte ut som skit. Totalkostnaden blir kanske 500 kr för de två och det sparar du på att inte ta in elektrikern.

EKRK är ok om det är ett torrt utrymme inomhus, annars välj annan kabel.

tommib tommib skrev:

Sluta fåna dig om teoretiska frågor. Ingen bryr sig. Gör ett bra jobb bara. Hur det ska göras kan du se om du tittar på lite trådar i elforumet här. Kom ihåg lämplig klamring av kabeln, avmantla lagom mycket, skala kabeln på ett bra sätt och skada inte ledarnas isolering. Avisolera ledarna lagom mycket. Använd toppklämmor av god kvalitet.

Investera i en klipptång och en skaltång så ser det inte ut som skit. Totalkostnaden blir kanske 500 kr för de två och det sparar du på att inte ta in elektrikern.

Finns inte plint för vidarekoppling på vissa dimmrar?

tommib
Jo men ofta är plintarna små skruvplintar som inte lämpar sig för inkoppling av mer än en ledare. Så har det varit på alla jag sett från bl.a. Schneider. Själva plinten är oftast bra på dimrar av bättre kvalitet med ett bleck som pressas ner av en skruv men "brunnen" är så grund och hålet är så litet att man inte med säkerhet kan få fast mer än en ledare utan att avisolera för långt.

• Gilla
Willmanh och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jo men ofta är plintarna små skruvplintar som inte lämpar sig för inkoppling av mer än en ledare. Så har det varit på alla jag sett från bl.a. Schneider. Själva plinten är oftast bra på dimrar av bättre kvalitet med ett bleck som pressas ner av en skruv men "brunnen" är så grund och hålet är så litet att man inte med säkerhet kan få fast mer än en ledare utan att avisolera för långt.
Men jag menar inte flera ledare i samma plint, jag menar separata plintar som är till för att man ska kunna vidarekoppla?

M
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Finns inte plint för vidarekoppling på vissa dimmrar?
Jag vet inte om de menar att man ska kunna trycka i mer än en ledare i respektive anslutning för fas och nolla men jord måste iaf skarvas oavsett.

• Dimmer från Schneider Electric med skruvanslutningar för fas, nolla och jord synliga.
    Skapa konto
M
Men jag menar inte flera ledare i samma plint, jag menar separata plintar som är till för att man ska kunna vidarekoppla?
Finns inte.

• Vit dimmer från Exxact med vridbar reglering och skruvanslutning, infälld installation.
    Skapa konto
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
M
tommib tommib skrev:

Hahaha.😄 Jo, resten av kunskapen och verktygen för ett sådant jobb har jag tillräckligt av. Men en sådan skarvning vid en dimmer/strömbrytare har jag varken sett eller gjort förut. Fattar såklart att den tekniskt funkar men vissa lösningar ska man avhålla sig från även om "lampan lyser". 😎

Redigerat:
tommib
Nej, det finns normalt inte. Utseendet som i post #9 är det normala.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nej, det finns normalt inte. Utseendet som i post #9 är det normala.
Om man tar en sån ändhylsa då? Finns ju för två ledare man kan pressa fast?

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
M
Om man tar en sån ändhylsa då? Finns ju för två ledare man kan pressa fast?
Min fråga gäller om det är olämpligt på något sätt att göra som jag skriver i trådstarten. Jag måste inte nödvändigtvis göra sammankopplingen i själva dimmern om det inte finns någon särskild anledning till det.

M mattie_river skrev:
Min fråga gäller om det är olämpligt på något sätt att göra som jag skriver i trådstarten. Jag måste inte nödvändigtvis göra sammankopplingen i själva dimmern om det inte finns någon särskild anledning till det.
Utrymmet är det som kan avgöra

M
Utrymmet är det som kan avgöra
"Ubåtar" går nog i utan problem. Wago funkar nog också. Torix ska jag nog glömma. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.