En råtta eller grävling har bitit av kabeln med stickpropp till min dränkpump(AL-KO 14000). Den har legat under pooldäck men kommer nu ligga ovan istället.
Det är 4 ledare i kabeln så denna lösning sprack tyvärr.
https://www.jula.se/catalog/el-och-...opplingslister-klammor/kabelskarv-gel-400604/

Tacksam för omgående tips då dräneringsbrunnen behöver tömmas omgående. :) Avbiten elektrisk kabel med synliga ledare och stickpropp på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avbiten elektrisk kabel med specifikationer, ligger på ett smutsigt underlag.
Skapa konto

Var på kabeln är brottet (avstånd från pump/stickkontakt)? Att skarva en sådan här kabel blir sällan bra.

Skulle jag skarva kabeln skulle jag använda presshylsor med "krympslang", sedan krympslang över varje "tråd" för att avsluta med en krympslang över hela kabeln. Krympslangarna ska vara av den typen som innehåller smältlim.

• Gilla
Prodigys och 3 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Var på kabeln är brottet (avstånd från pump/stickkontakt)? Att skarva en sådan här kabel blir sällan bra.
Ca 4m från pump och 6m från stickkontakt.

E elmont skrev:
Skulle jag skarva kabeln skulle jag använda presshylsor med "krympslang", sedan krympslang över varje "tråd" för att avsluta med en krympslang över hela kabeln. Krympslangarna ska vara av den typen som innehåller smältlim.
Tack för ditt råd! Menar du enligt nedan?
Först denna: https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kabelkopplingar/skarvhylsa-10-st-2000040888
Och sen denna: https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/krympslangar/krympslang-med-lim-2000041557
Och tolkar jag kabelmärkningen rätt att ledarna är 1,0mm2?

Ja men du måste ha två grovlekar på slangen och högst troligt att arean är 1 mm2. Jag kan inte läsa texten men 1mm2 är vanligt i den typen av kablar

• Gilla
carinashem
  • Laddar…
Jag skulle hellre lita på en gelbox än krympslang.
Köp JULAs skarvbox, kasta sockerbiten och använd Biltemas skarvhylsor.
När krympslang har krympt och kallnat så är den hård igen och fäster verkligen limmet på den kabeltypen?

Men varför är det en 4 ledare, trefasmotor?
Med 4 meter kabel kvar, skulle det räcka att flytta stickproppen för såååå djup är väl inte dräneringen.

Protte

• Gilla
carinashem
  • Laddar…
Är kabeln bara 10m lång så skulle jag ju hellre byta hela än att få en stel skarv på nåt ställe. Alternativt flytta stickproppen då som redan nämnts.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
5
Dra en ny kabel, och behöverb u bara skarva den tillfälligt för å tömma brunnen så skulle jag ta mer eller mindre vilken kopplingsdosa som helst å koppla ihop med valfri klämma å därefter byta kabel direkt.

• Gilla
carinashem
  • Laddar…
Det kan vara vissa problem med att få till en tät anslutning mot pumpen så det skulle jag ha som sista alternativ.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för verktyg man öppnar denna med? Står på Jula och letar.

• Hand iförd i vit handske håller en svart plastdel med skruv och informationstryck.
    Skapa konto
Kan vara "envägsskruvar" dvs de går bara att skruva in, men ej ut.
Är det stickkontakten du ska ge dig på att byta, så är det enklare att klippa kabel och sätta på en ny stickkontakt.

• Gilla
carinashem
  • Laddar…
E etompau skrev:
Kan vara "envägsskruvar" dvs de går bara att skruva in, men ej ut.
Är det stickkontakten du ska ge dig på att byta, så är det enklare att klippa kabel och sätta på en ny stickkontakt.
Då får jag köra på någon av de andra lösningarna. Stickproppen har knappar man styr om pumpen ska köras automatiskt eller manuellt.

Då har vi förklaringen varför det är en 4-ledarkabel.

Protte

• Gilla
carinashem
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.