Hej!
Jag har en lampa med en Vippströmbrytare men kabeln inuti lampkroppen är för kort. Är det ok att ha en skarv med kabelsko och tejp inuti lampkroppen?

Utan att se din lampa så låter lösningen som undermålig.

Jag vet, har ingen bild just nu. Vet inte riktigt hur jag ska tänka. I lampan sitter det ju två kablar och matningen kommer från ett vägguttag och det ska in i Vippströmbrytare som sitter i lampan.

Hur kan kabeln kunnat blivit för kort?

K Kane skrev:
Hur kan kabeln kunnat blivit för kort?
Grejen är att jag byggt en sänggavel där jag dragit fram kablar som ska kopplas till lampan. När jag skulle installera lampan trodde jag att det bara var att koppla in kablarna i Vippströmbrytaren så jag kapade kablarna som var monterade med en stickpropp och då blev det lite fel.

Första frågan, ”lampkroppen” är den av metall eller plast?

Andra frågan, ledningen du klippte, var det lösa trådar eller en lampsladd (dubbelisolerad).

Utan bilder är det svårt att ge några svar.

Och en skarv, hur kommer den i förhållande till dragavlastning? Blir den nya kabeln dragavlastning?

Oavsett övriga omständigheter så bör du minst välja en skarv som är isolerad utan att använda tejp, ex. wago. Men även då blir det bara enkelisolerat.

H hempularen skrev:
Och en skarv, hur kommer den i förhållande till dragavlastning? Blir den nya kabeln dragavlastning?

Oavsett övriga omständigheter så bör du minst välja en skarv som är isolerad utan att använda tejp, ex. wago. Men även då blir det bara enkelisolerat.
Jag löste det med wago

Wago har ingen dragavlastning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.