Trots någon timmes letande hittar jag inte det jag söker i tidigare trådar.

Vi har sågat av ett avloppsrör i gjutjärn, den mindre dimensionen som går in i en Y-koppling. Det finns ingen muff kvar. Yttermåttet tyder på att vi skulle kunna trä ett 75 mm pvc-rör över gjutjärnsröret, men vi hade inget tillgängligt just då. Vi bor på ett annat ställe och håller på att förbereda för försäljning av vår villa.

Då röret går upp genom taket, delvis synligt, i ett sovrum vill vi få en så prydlig lösning som möjligt, så en Ferco-koppling är vårt sista alternativ, inte vårt första.

Om vi kan få över 75mm-röret över gjutjärnsröret, vad kan vi täta/limma med? Är det en genomförbar lösning?
 
finns väl muffar man krymper/värmer på plats?
 
S Stefan1972 skrev:
finns väl muffar man krymper/värmer på plats?
Jag har inte hittat någon som verkar vara i rätt dimension.
 
B
Om flödet går från PVC till gjutjärn skulle jag avråda från att ha gjutjärn innanför PVC. Är det fel eller rätt uppfattat?

Gör tvärtom istället, så är risken för läcka mycket mindre. Även om risken för stopp ökar med klenare dimension på PVC röret.

Jag bara förutsätter att det är en kortsiktig lösning? Gjutjärn borde ju bort egentligen.

Med PVC innanför gjutjärn så hade jag nog bara tätat med riktligt med silikon på tub, efter att ha först gjort rent röret. Som sagt tillfälligt, inte permanent...
 
B BSOD skrev:
Om flödet går från PVC till gjutjärn skulle jag avråda från att ha gjutjärn innanför PVC. Är det fel eller rätt uppfattat?

Gör tvärtom istället, så är risken för läcka mycket mindre. Även om risken för stopp ökar med klenare dimension på PVC röret.

Jag bara förutsätter att det är en kortsiktig lösning? Gjutjärn borde ju bort egentligen.

Med PVC innanför gjutjärn så hade jag nog bara tätat med riktligt med silikon på tub, efter att ha först gjort rent röret. Som sagt tillfälligt, inte permanent...
Nu passar ju inget pvc-rör inuti gjutjärnsröret. Innerdimensionen är ca 62 mm. Det verkar inte heller finnas någon nippel som passar det måttet, eftersom de uteslutande verkar var gjorda för muffdimensioner.

Naturligtvis ska gjutjärnsrören med tiden bort, men det är en fråga för nästa ägare.
 
Vad är det som ska komma i 75-röret , BDT-vatten och inget från toa.
 
J jonaserik skrev:
Vad är det som ska komma i 75-röret , BDT-vatten och inget från toa.
Handfatsavlopp. Det kommer att dimensioneras ner till 40 mm och vi tänker låta det röret gå ända in till det lodräta grövre röret, alltså till mynningen av Y-rörsdelen..
 
Handfat då är risken med att få stopp minimal , bussa ner till dim som går att stoppa in.. Det var visst ett kors där så trä inte in för långt. sen tätar du till med att rulla ihop plastpåsar och pressa mellan i ytterkant. Sen en liten grop ca 5 cm eller lite djupare under skarven ca 10 -15 cm lång och fyller upp med lite lösare betong som bulle över och under hela skarven. För att få betongen stanna på rätt ställe och inte flyta iväg, fyll upp med massor så det bara är grop där Typ sån här och vända baklänges, från större till mindre och se till att den ligger plant med utlopp längst ner, ingen uppförsbacke i skarven
 
  • PVC-reduktionskoppling för avloppsrör som övergår från större till mindre diameter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Handfat då är risken med att få stopp minimal , bussa ner till dim som går att stoppa in.. Det var visst ett kors där så trä inte in för långt. sen tätar du till med att rulla ihop plastpåsar och pressa mellan i ytterkant. Sen en liten grop ca 5 cm eller lite djupare under skarven ca 10 -15 cm lång och fyller upp med lite lösare betong som bulle över och under hela skarven. För att få betongen stanna på rätt ställe och inte flyta iväg, fyll upp med massor så det bara är grop där Typ sån här och vända baklänges, från större till mindre och se till att den ligger plant med utlopp längst ner, ingen uppförsbacke i skarven
Ditt svar ger mig några funderingar. Skulle husfix fungera lika bra som betong? Skulle jag lika gärna kunna använda en dubbelmuff? Jag har köpt en gumminippel som angavs vara till 58-64 mm, men som sitter löst i röret. Skulle jag kunna använda den och täta med silikon eller husfix/betong? Om jag redan innan monteringen har satt i 40mm-röret, så borde deformering kunna undvikas.
 
Inget husfix , det ska vara betong . Räcker med en säck för ca 50-60 kr och blir ca 12 liter. det ska vara ca min 5 cm bula utanför skarvdelen. går att få ihop med nästan vad som helst, du får fundera själv, men ingen betong får rinna in i rören och inte heller någon annat får ramla in.
 
  • Gilla
Måttlösa
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Inget husfix , det ska vara betong . Räcker med en säck för ca 50-60 kr och blir ca 12 liter. det ska vara ca min 5 cm bula utanför skarvdelen. går att få ihop med nästan vad som helst, du får fundera själv, men ingen betong får rinna in i rören och inte heller någon annat får ramla in.
så gumminippeln är inget alternativ heller?
 
Klart den går att använda om den passar. men det med att få allt att sitta kvar på rätt plats vid återfyllningen är ingen garanti , så går den att använda och tätar till, så dit med den och sedan betong som skrev, går det bra
 
  • Gilla
Måttlösa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.