Hej
Jag ska börja få dit lite spårade spånskivor för vattenburen golvvärme. Det är ett gammalt bjälklag som är riktat i våg men där jag inte har cc60, utan allt från 42cm till 59cm.
Skivorna jag ska lägga är spontade och godkända att lägga med skarv utanför regel. Dock, efter att ha läst en utförligare monteringsanvisning för andra skivor så blir jag fundersam. De andra skivorna är också godkända för skarvning mellan reglar, men rekommendationen är att skarva på reglar i alla fall, speciellt i utrymmen med hög belastning. Rummet jag ska lägga i är ett vardagsrum vilket kommer att innebära relativt hög belastning.

Min fundering är nu om det är bättre att kapa rent kortsidorna, skippa sponten, och istället låta alla skarvar vara understödda av regel istället? Det extra arbetet spelar inte så stor roll och det blir i princip inget extra spill på grund av rummets mått.

Nej det är inga problem att skarva mellan reglarna när det är spontat. Se till att förskjuta skarvarna till olika fack bara så att du inte får generalskarvar

Tack så mycket för svaret! Så gör ju byggfirmor och så är monteringsanvisningen. Min oro grundar sig nog i det längre perspektivet. Tre barn som hoppar på golvet, gäster med tillfälligt hög belastning etc. Små svikt som tillslut gör att fogen blir lite försvagad. Jag vill ju minimera risken för knarr även om 10 år. Eftersom jag är hemmafixare är ju inte tidseffektivt det viktigaste utan snarare att slippa göra om i framtiden. Detta är en konstruktion som aldrig ska förändras.
Men som sagt, även långtidseffekterna bör ju vara kända vid det här laget ☺️

B Bosse63 skrev:
Tack så mycket för svaret! Så gör ju byggfirmor och så är monteringsanvisningen. Min oro grundar sig nog i det längre perspektivet. Tre barn som hoppar på golvet, gäster med tillfälligt hög belastning etc. Små svikt som tillslut gör att fogen blir lite försvagad. Jag vill ju minimera risken för knarr även om 10 år. Eftersom jag är hemmafixare är ju inte tidseffektivt det viktigaste utan snarare att slippa göra om i framtiden. Detta är en konstruktion som aldrig ska förändras.
Klassiskt fall av hemmafixare som överarbetar saker. Du är definitivt inte ensam om det :)
Du ska väl också ha ett övergolv (parkett kanske?) som också sprider belastningen.

Haha, precis så är det!
Jag kör på anvisningar och känner mig tryggare med den feedback du givit! 👍

B Bosse63 skrev:
Men varför det ena, eller det andra? Varför inte både ock...? Jag menar att det bara är att lägga till ytterligare en regel, under spontade skarven. Alternativt kapa på sidan av spånskivan så att sponten hamnar på en regel.

A AG A skrev:
Men varför det ena, eller det andra? Varför inte både ock...? Jag menar att det bara är att lägga till ytterligare en regel, under spontade skarven. Alternativt kapa på sidan av spånskivan så att sponten hamnar på en regel.
Så kan man göra med det blir ju lite överkurs. Eftersom det inte behövs, enligt tillverkaren.
TS har ju varierande avstånd mellan reglarna, som gör det ännu krångligare.
I en perfekt situation har man cc600 och skivor som är 1800 eller 2400. Så prickar man så gott som alltid regel

A AG A skrev:
Hej
Tack för input! Att regla upp ytterligare hade varit det bästa så klart, men är en tanke som jag har lagt åt sidan. Jag har inte kortlingar att fästa i på lämpliga ställen vilket innebär ett alltför omfattande jobb med isolering och rördragning som redan är gjort.

I betydligt mindre omfattning så satte jag en remsa golvspån under skarven vid en lagning.
Det blir överarbetat om man har spontade skivor men vet man var pianot eller bokhyllan ska stå eller var landningarna från trapetsen kommer vara och har lite spill är det inte mycket extra jobb.

En limmad skarv borde vara lika stark som en hel skiva max cc 60 skall räcka

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.