Vet att det finns liknande trådar på forumet redan men efter att ha läst dem blir jag ändå inte klok på vilket alternativ som är bäst eller tillräckligt bra. Jag ska visa mitt exempel och några förslag jag funnit.
Jag ska bygga ett bottenbjälklag till ett hus i lösvirke. Jag har tidigare byggt ett liknande hus en gång och då la jag golvreglarna omlott över bärlinan och spikade friskt. Denna gången funderar jag på om jag kan lägga dem kant i kant över bärlinorna och sätta spikplåt/spillbit på sidorna. Detta för att underlätta när jag lägger golvspån över golvet samt att jag kommer undvika en hel del spill bitar.
Såhär kommer golvbjälklaget se ut.
För de som undrar varför bärlinorna inte är jämt fördelade kan jag meddela att det kommer bli ett 1,5 plans hus och jag behöver två bärande innerväggar. Jag har tänkt placera bärlinorna direkt under dessa båda bärande innerväggar.
Vilket alternativ blir bäst eller är tillräckligt bra i mitt fall?
Alt 1: Skarva kant i kant mitt över bärlinan med spillbitar på varje sida.
Alt 2: Skarva kant i kant mitt över bärlinan med spikplåt på varje sida.
Alt 3: Som jag gjort innan omlott över bärlinan med förskjutna reglar.
Jag har även funderat på ett till alternativ som har diskuterats där det påstås att det är bättre ur hållfasthetssynpunkt att inte har skarven över bärlinan utan emellan bärlinorna. Då skulle jag kunna utgå ifrån två reglar som skarvas någonstans över mittenfacket. Är det ett fungerande alternativ att inte skarva över en bärlina? Vilken metod att skarva är då bäst när man skarvar mitt över ett fack och vart någonstans är det bäst att skarva, i mitten av facket eller närmare en av bärlinorna?
Alt 4: Skarva någonstans över mittenfacket.
Jag ska bygga ett bottenbjälklag till ett hus i lösvirke. Jag har tidigare byggt ett liknande hus en gång och då la jag golvreglarna omlott över bärlinan och spikade friskt. Denna gången funderar jag på om jag kan lägga dem kant i kant över bärlinorna och sätta spikplåt/spillbit på sidorna. Detta för att underlätta när jag lägger golvspån över golvet samt att jag kommer undvika en hel del spill bitar.
Såhär kommer golvbjälklaget se ut.

För de som undrar varför bärlinorna inte är jämt fördelade kan jag meddela att det kommer bli ett 1,5 plans hus och jag behöver två bärande innerväggar. Jag har tänkt placera bärlinorna direkt under dessa båda bärande innerväggar.
Vilket alternativ blir bäst eller är tillräckligt bra i mitt fall?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alt 1: Skarva kant i kant mitt över bärlinan med spillbitar på varje sida.
Alt 2: Skarva kant i kant mitt över bärlinan med spikplåt på varje sida.
Alt 3: Som jag gjort innan omlott över bärlinan med förskjutna reglar.
Jag har även funderat på ett till alternativ som har diskuterats där det påstås att det är bättre ur hållfasthetssynpunkt att inte har skarven över bärlinan utan emellan bärlinorna. Då skulle jag kunna utgå ifrån två reglar som skarvas någonstans över mittenfacket. Är det ett fungerande alternativ att inte skarva över en bärlina? Vilken metod att skarva är då bäst när man skarvar mitt över ett fack och vart någonstans är det bäst att skarva, i mitten av facket eller närmare en av bärlinorna?
Alt 4: Skarva någonstans över mittenfacket.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjorde ett bjälklag med en 405cm och en 105cm bit, förvisso med pressade plåtar, då verkar det som att det inte spelar någon roll var skarven kommer.
Vet inte om det är lika med skruvade plåtar.
Har också hört att det blir starkare att inte skarva över ett upplag
Vet inte om det är lika med skruvade plåtar.
Har också hört att det blir starkare att inte skarva över ett upplag
Beställ lättbalkar typ masonit beams. Så får du hela balkar i rätt längd utan skarvar. De är lätta i jämförelse med vanliga reglar och du kan lättare gå upp i dimension för att få bättre isolerat. Annars kör du omlottskarv köper du bra golvspånskivor behöver de inte skarvas på regel.
Från hållfasthetsläran fick man till sig att balkar ska skarvas 1/4 till 1/3 av spännvidden från upplägget . Detta för att där är momentkrafterna låga men tvärkrafterna höga. En spikplåt är bra på att ta upp tvärkrafter men inte momentkrafter. Direkt över upplägget så är tvärkrafterna låga men momentkrafterna höga, därför är det mindre bra att skarva reglar över upplägget.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
skarva plywood över regel. Lim eller rörelsefog??
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur skarva VP i isolerat golv över till EKLK utanpåliggande på vägg?
El -
Renoveringstapet. Fixar den skarvar mellan spånskivor
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur skarva trallen över reglarna?
Altan & Uteplats -
Skarva kabel till övervakningskamera
Villalarm & Hemautomation