Tja!

Har byggt en innervägg, cirka 5 m lång som jag klätt med OSB skivor. Skall snart gipsa väggen och harnågra frågor.

Är det ok att skruva gipsen i osb istället för att skruva i reglarna bakom? Såklart skruvar jag i reglar där det faller sig så att jag kan göra det, men eftersom jag reglat på 600 cc och kommer köra på 900 gips så kommer det inte passa in så bra. Har desutom en dörr i väggen så kommer inte funka att köra med 1200 gips rätt över om man nu skulle vilja det.

Och andra frågan: takhöjden är 2900 mm.. hur gör jag enklast när jag skarvar gipsen på höjden? Det behövs väl ingen regel i skarven när jag har osb skiva? Osb skivan räcker väl för att stadga upp skarven?

Det räcker att skruva i osb. Tänk på att inte ha för långa skruv bara om du har tex elrör bakom....
Ingen regel behövs i skarven på höjden.
Försök däremot att överlappa gipsen så inte skarvarna hamnar på samma ställe som osb.
Och glöm inte fasa av gipsen på kortsidorna så du får i spackel i dessa skarvar!

Lycka till!

Köp 300-skivor och kapa lite, mycket bättre än att skarva.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
crazytok skrev:
Det räcker att skruva i osb. Tänk på att inte ha för långa skruv bara om du har tex elrör bakom....
Ingen regel behövs i skarven på höjden.
Försök däremot att överlappa gipsen så inte skarvarna hamnar på samma ställe som osb.
Och glöm inte fasa av gipsen på kortsidorna så du får i spackel i dessa skarvar!

Lycka till!
Tack! Ja 3000mm skivor skulle jag föredra. Verkar lote svårt att få tag i dock.

Men när jag fasar kanterna så kör jag väl även med remsa? Blir det inte en höjd när jag spacklar då?

Sen en sak till: spelar det roll hur osbn sitter runt dörren? Tänker på sprickrisk. Kan man skarva osb längs dörrkarmen så länge man omsluter dörren med gipset, och tvärtom? Eller bör ingen av skivorna skarvas längs karmen?

K-rauta har 300 på lager så det är inget konstigt mått.

"Men när jag fasar kanterna så kör jag väl även med remsa? Blir det inte en höjd när jag spacklar då?"

jodå, men du har inte märkt det i nåt hus du har varit hittills , alla tak i större rum har detta. :)
skämt åsido, du bredspacklar ut från remsan så spacklingen totalt blir en sådär 20-30 cm bred.
beroende på hur ljuset faller på väggen så syns det eller inte.

T
Hoffmeister skrev:
...

Sen en sak till: spelar det roll hur osbn sitter runt dörren? Tänker på sprickrisk. Kan man skarva osb längs dörrkarmen så länge man omsluter dörren med gipset, och tvärtom? Eller bör ingen av skivorna skarvas längs karmen?
Jag skulle se till att gå förbi dörren på "handtagssidan" med någon av skivorna, helst båda, för att undvika att det blir sprickor om någon stänger dörren oförsiktigt(läs: slår igen dörren). På gånjärnssidan är det mindre känsligt om det är ordentligt skruvat i regel etc

Testarn skrev:
Jag skulle se till att gå förbi dörren på "handtagssidan" med någon av skivorna, helst båda, för att undvika att det blir sprickor om någon stänger dörren oförsiktigt(läs: slår igen dörren). På gånjärnssidan är det mindre känsligt om det är ordentligt skruvat i regel etc
Ok, men är det ok att skarva osb på höjden vid sidan av dörren som på bilden? Gipset kommer omsluta hela dörren, så detta borde väl inte kunna bli några sprickor av?

OSB-skiva skarvad på höjden vid träram bredvid en gipsomsluten dörröppning i en byggmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Se bara till att ingen gipsskarv hamnar på samma ställe som osb skarvarna. Så är det inga problem! Men överlappa så mycket som möjligt....

crazytok skrev:
Se bara till att ingen gipsskarv hamnar på samma ställe som osb skarvarna. Så är det inga problem! Men överlappa så mycket som möjligt....
Ok! Nojade bara lite över att skarva osb vid sidan av dörren! Men gipsen kommer omsluta dörren iaf. Och inga skarvar på samma ställe!

Osb kommer skarvas mitt ovanför dörren. Så då är det väl bra om jag skarvar gipset typ 20 cm bredvid den eller hur?

Hade jag varit dig hade jag satt en hel gipsskiva på båda sidor om dörren. Sedan en mindre bit imellan (förutsatt att det funkar med osb skarvarna såklart.)
Men i annat fall så duger väl 20cm överlappning, även om jag helst hade överlappat mer om möjligt!

crazytok skrev:
Hade jag varit dig hade jag satt en hel gipsskiva på båda sidor om dörren. Sedan en mindre bit imellan (förutsatt att det funkar med osb skarvarna såklart.)
Men i annat fall så duger väl 20cm överlappning, även om jag helst hade överlappat mer om möjligt!
Men gör jag så kommer gipsskarvarna rakt ovanför dörrkarmen ju? Eller har det ingen betydelse sålänge osb omsluter dörren? För nu hamnar osb skivornas skarv mitt ovanför dörren

S
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
T
Det skulle jag tro, att det fungerar alltså.

sinuslinus skrev:
Gipstillverkarna rekommenderar minst 100 mm urtag över dörrarna.
Det är alltså inte så som crazytok skriver.
Finns en bild här:
[länk]

Och köp 300 gips. Mycket enklare och bättre än att skarva.
Instämmer med 300 gipsen.
Gällande skarv ovanför dörröppning så skulle jag vilja påstå att det inte är några som helst problem eftersom du har osb under. (eftersom du inte har din osb skarv där!)
Men visst, gör 100mm uttag så har du både hängslen och livrem! 👍🏻

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.