Har en fundering. Jag har en hög vägg, 3,5m. Jag har gipsat stående 3m gips så alla slutar i samma höjd.
Bör jag fortsätta med mina skivor stående, eller är det bättre att lägga en skiva över. Då får jag en försänkt kant mot de raka kanterna.
Ställer jag dom kant i kant (Generalskarv), så tänkte jag limma en pappremsa över, och spackla efter.
Om jag lägger en försänkt skiva, så funderar jag på om det är bättre att fylla upp med gipsbruk först, och sen limma en så det blir slätt för remsan, och sen spackla. Lägga en remsa dels i försänkning, och sen upp över kanten känns inte som att det blir starkt. Ett tredje alternativ är ju att Skära bort försänkningen. Lägga kant i kant och sen limma remsa. Blir väl egentligen samma som att ta den försänkta och fylla gips...

Hög vägg med 3m höga stående gipsplattor och ett OSB-panelband högst upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inre hörn av ett rum under renovering med osammanhängande gipsskivor och synlig regel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alla alternativ kommer funka. Fasa av lite sätt dit en skiva spackla på dra på en remsa och spackla över alltihopa

• Gilla
mojjen
  • Laddar…
Tips. Sök Vancouver Carpenter på Youtube och "how to coat drywall (butt joints)".
Många bra spacklingstips i hans filmer.
Feather the edge bara! :)

• Gilla
mojjen
  • Laddar…
Ser på vancovers filmklipp (Rätt mycket bra tips), att han blandar spackel själv, och jämfört vad som kommer i mina hinkar rätt löst. Går det att tunna vanligt Lättspackel lite. Känns ju inte fel att jobba med.
Är väl rätt ovanligt att man blandar själv i Sverige? Jag brukar blanda gipsspackel, för att fylla lite större skarvar, och lagningar. men i övrigt kör jag alltid på hink. Öppet tiden för Blandad verkar ju även vara kort. Gipset någon halvtimme. Exemplet i videorna var väl 60-90min. Det är jag lite för mycket amatör för:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.