Bakgrund:
Planerar att byta panelen på vårt hus och vi kommer välja att sätta liggande panel. Husets långsidor är ca 25m långa så vi kommer bryta av med stående panel kring dörrar och fönster. Sektionerna med liggande blir ändå upp mot 12m och det är dessa min fråga rör.

Fråga:
Antingen kommer vi göra en ”klassisk” skarvning med förskjutna skarvar mellan varje rad. Alternativet jag funderar över är att dela in varje sektion med liggande panel i jämna delar och skarva dem på samma ställe för att därefter täcka skarvarna med en stående utanpåliggande panelribba. Vad finns det för erfarenheter av liknande jobb på forumet? Finns det byggtekniska aspekter för eller emot resp metod? Huset är platt och långt och saknar takutsprång. Vi har stående panel i dag som är helt förstörd längst ner. Tar gärna emot kloka idéer och synpunkter.

Jag tycker stående och tillhörande generallskarv ser lite modulhus-aktigt och fabriksbyggt.

Risken är stor att regel inte stämmer med den längst på Panel du hittat så då får du kapa alla bitar istället för bara en/lager.

Svinnet blir nära noll om du har ändnotad Panel och fortsätter med föregående bortkapad bit.
Generallskarv kommer ge mycket mer svinn.

Stående under fönster tycker jag däremot är snyggt avbrott på en lång fasad.

• Gilla
Maghog01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.