Hej,
Håller på och sätter bärlinor och inser att jag har fått virkeslängder som är rätt oekonomiska (typiskt när man är snål och köper från Byggmax).
Jag har satt plintar med 1,4 avstånd åt alla håll och har måste kapa bort 1,10 på varje planka om jag ska få skarvarna över plintarna.
Funderar då på varianten på bifogat foto med överlappande reglar (överlappar 55 cm) och fyra stycken genomgående bultar vid varje "skarv". Testade på en och jag tycker det verkar rätt stabilt.
Vad tror ni om den lösningen? Den känns rätt rejäl när man står på den och testar.
Något man ska tänka på eller är det lösningen kass?!
Håller på och sätter bärlinor och inser att jag har fått virkeslängder som är rätt oekonomiska (typiskt när man är snål och köper från Byggmax).
Jag har satt plintar med 1,4 avstånd åt alla håll och har måste kapa bort 1,10 på varje planka om jag ska få skarvarna över plintarna.
Funderar då på varianten på bifogat foto med överlappande reglar (överlappar 55 cm) och fyra stycken genomgående bultar vid varje "skarv". Testade på en och jag tycker det verkar rätt stabilt.
Vad tror ni om den lösningen? Den känns rätt rejäl när man står på den och testar.
Något man ska tänka på eller är det lösningen kass?!
Fråga:
Om du skarvar på plint får du 1,10m över.
Skarven äter upp 1,10m
Hur mycket sparar du egentligen?
Annars är det väl inget konstigt med en skarv. Försök lägga en så nära en upplagspunkt som möjligt för att på så vis göra en momentfri skarv.
Om du skarvar på plint får du 1,10m över.
Skarven äter upp 1,10m
Hur mycket sparar du egentligen?
Annars är det väl inget konstigt med en skarv. Försök lägga en så nära en upplagspunkt som möjligt för att på så vis göra en momentfri skarv.
Problemet är att den 1,10 bit som blir över på varje regel inte går att använda till någonting då jag har avstånd 140 cm mellan plintarna. Så genom att använda 2 st reglar på 3,90 var kan jag få hela längden fixad med en skarv som den på fotot. Om inte så får jag såga bort 1,10 på varje regel + att jag måste lägga till en regel på 1,40, dvs mitt sparande blir 1,10 + 1,10 + 1,40 - 1,10 = 2,50 m per bärlina.
Tyvärr blir skarvarna precis mitt i mellan två stycken plintar.
Min fråga är om det sättet att skarva funkar, dvs omlott med 4 st bultförband mitt i mellan två plintar.
Tyvärr blir skarvarna precis mitt i mellan två stycken plintar.
Min fråga är om det sättet att skarva funkar, dvs omlott med 4 st bultförband mitt i mellan två plintar.
Om jag förstår dig rät så har reglarna flera upplag på var sida om skarven. Iprincip skulle reglarna bära fritt utan att sammanfogas.... Har svårt att tro att du får problem - jag skulle göra som du tänkt.
har en relaterad fråga.
man ska väll inte lägga två skarvar på samma sida om plinten utan den ska väll förskjutas i sidled som ex nedan
plint hel plint hel plint skarv plint
plint hel plint skarv plint hel plint
plint skarv plint hel plint hel plint
ps rätta mig om jag har fel
man ska väll inte lägga två skarvar på samma sida om plinten utan den ska väll förskjutas i sidled som ex nedan
plint hel plint hel plint skarv plint
plint hel plint skarv plint hel plint
plint skarv plint hel plint hel plint
ps rätta mig om jag har fel
Hej SweDanne!
Det finns många sätt att skarva, vilket gensvaret visar!
Här får du ett till!
Lägg dom ände mot ände, "spillvirke" på ömse sida (så långa du har, men du behöver inte överdriva) och spika rikligt från bägge håll.
Blir starkt som hästen!
Johan
Det finns många sätt att skarva, vilket gensvaret visar!
Här får du ett till!
Lägg dom ände mot ände, "spillvirke" på ömse sida (så långa du har, men du behöver inte överdriva) och spika rikligt från bägge håll.
Blir starkt som hästen!
Johan
Precis så här gjorde jag med på vårt deck så det finns minst 2 altaner där den typen av skarv fungerarKorp-Johan skrev:
Hur kan det vara byggmax fel att DU köpte fel längd på virket???????SweDanne skrev:
Vagnsbult mm är inte heller gratis, jag hade satsat på andra lösninger.
110 splillet behöver du ju till trappan och ditt nästa projekt.
Produkter som diskuteras i tråden