1 030 läst · 3 svar
1k läst
3 svar
Skåpdjup IKEA
Hej!
Det var några år sedan jag monterade ett IKEA-kök, så jag ser att de har hunnit ändra lite på måtten.
Letar efter en rostfri heltäckande diskbänk, men jag ser att flera tillverkare rekommenderar en djupare bänk till just IKEA-kök (630-635 mm)
När jag tittar på måtten hos IKEA så är ju skåpen 600 djupa enligt beskrivningen.
Är det den där skenan man hänger skåpen på, som bygger ut?
Kan man skippa den och montera på traditionellt vis?
Isåfall kan jag beställa en standardbänk med kortare leveranstid och lägre pris.
Tacksam för svar
Det var några år sedan jag monterade ett IKEA-kök, så jag ser att de har hunnit ändra lite på måtten.
Letar efter en rostfri heltäckande diskbänk, men jag ser att flera tillverkare rekommenderar en djupare bänk till just IKEA-kök (630-635 mm)
När jag tittar på måtten hos IKEA så är ju skåpen 600 djupa enligt beskrivningen.
Är det den där skenan man hänger skåpen på, som bygger ut?
Kan man skippa den och montera på traditionellt vis?
Isåfall kan jag beställa en standardbänk med kortare leveranstid och lägre pris.
Tacksam för svar
Man behöver inte använda skenan.
Tänk på att det är praktiskt om bänskivan/diskbänken sticker ut 10-20 mm utanför luckorna.
Skåpstommen är 600 mm med skenan, men så bygger ju luckorna på ~20 mm utanpå detta. Därför de har bänkskivedjup 635.
Tänk på att det är praktiskt om bänskivan/diskbänken sticker ut 10-20 mm utanför luckorna.
Skåpstommen är 600 mm med skenan, men så bygger ju luckorna på ~20 mm utanpå detta. Därför de har bänkskivedjup 635.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Jag gjorde så att jag skippade skenan(10mm) och gipsen(13mm) på väggen bakom bänkskåpen, så jag kunde ha 600 djup diskbänk, Det är kakel utanpå gipsen så där försvinner nån cm till.
(har råspont under gipsen och därmed också bakom bänkskåpen)
(har råspont under gipsen och därmed också bakom bänkskåpen)
Precis så gick mina funderingar. Har tvåtumsplank bakom, så jag gör nog likadant.Snailman skrev: