Tyresö skrev:
Sen är det möjligt att Skåningar även samlas i Lund, den 30:e november - men att dom samlas och slår sönder hela Stortorget i Malmö, vet hela Sverige om.

Du får åka in till Stortorget nästa år och förklara för dom att det är Karl X staty som dom hyllar.
Hahaha

Det måste vara några vilsna skinnskallar från Fjollträsk som steg av tåget vid ändstationen o började gorma på Stortorget.:p

Det riktiga som hela Sverige vet (trodde fram till nu att Fjollträsk var en avkrok i Sverige) är Lund.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Karl_XII-firande_i_Lund
 
När skåningen står med handen i lomman och ser knipslug ut, göteborgaren står och drar vitsar, norrlänningen super sig full på hembränt och stockholmaren pratar i mobiltelefon så syns inte smålänningen till. Han arbetar nämligen. Själv är bäste dräng, som Alfred sade. När varken kontokort eller guldreserver genom historien har räckt till, ja då har man fått koppla på hjärnkontoret och den starke bonnaryggen istället. Resten av landet må skratta åt den dryge smålänningen hur mycket di vill. Alla vet ändå att när bonnen från småland tar fram plånboken, skrapar bort matjorden och öppnar den så kan man vara säker på att det är verkstad och inte snack. Emil i Lönneberga, Karl Oskar från korpamoen i Duvemåla och Eddie Medusa vet alla att en riktig svensk, det är en smålänning dé.
 
SOCKEPLAST skrev:
När skåningen står med handen i lomman och ser knipslug ut, göteborgaren står och drar vitsar, norrlänningen super sig full på hembränt och stockholmaren pratar i mobiltelefon så syns inte smålänningen till. Han arbetar nämligen. Själv är bäste dräng, som Alfred sade. När varken kontokort eller guldreserver genom historien har räckt till, ja då har man fått koppla på hjärnkontoret och den starke bonnaryggen istället. Resten av landet må skratta åt den dryge smålänningen hur mycket di vill. Alla vet ändå att när bonnen från småland tar fram plånboken, skrapar bort matjorden och öppnar den så kan man vara säker på att det är verkstad och inte snack. Emil i Lönneberga, Karl Oskar från korpamoen i Duvemåla och Eddie Medusa vet alla att en riktig svensk, det är en smålänning dé.
Smålänningar och småland (i synnerhet ölen d^_^b) i all ära, geografiska gränser osv men Jönköping har jag aldrig kopplat till småland (det genuina och äkta småland) och kommer aldig att göra det. ;)
 
Nimajneb skrev:
Frågeställningen är intressant.

När är man Skåning, Stockholmare etc??

Mina definitioner är att man pratar dialekten eller är född där. Kanske samma sak i definitionen Malmöbo......
Tillhörighet på ort eller rent geografiskt är nog olika från del till del av landet. Den lilla orten jag är uppvuxen på är man inte till fullo ortsbo i den bemärkelsen förän efter 2-3 generationer.
 
Glufsglufs skrev:
Smålänningar och småland (i synnerhet ölen d^_^b) i all ära, geografiska gränser osv men Jönköping har jag aldrig kopplat till småland (det genuina och äkta småland) och kommer aldig att göra det. ;)
Bra dé. Ja ä nämligen från Växjö. ;)
 
S
Skåningar är faktiskt lite underhållande i grannfejden.
 
Malmödialekten är en hemsk avart av skånskan. Åk till nordvästra delen av Skåne där den "finare" dialekten finns.
 
Deven skrev:
Malmödialekten är en hemsk avart av skånskan. Åk till nordvästra delen av Skåne där den "finare" dialekten finns.
Jo helt rätt, malmöbon var tidigare en inflyttad bonndräng, som fick ta sig till bostadsområden i Malmö när landsbyggden avfolkades. Själv kommer jag från Lunn, lärdomstaden.d^_^b
 
kamilenski skrev:
Vem är en Skåning?
Inte direkt något uttömmande svar men angående folk som inte kan hålla sig himmave (hemmavid):

En svensk som flyttar till Skåne är en flykting, En skåning som flyttar till Sverige är en missionär!


Och snacka inte om obegripligt. Jag läste tre år uppe i Umeå och en kursare från Hössjö förstod jag totalt två ord av vad han sa under den tiden.
 
Mikael_L
På tal om dialekter måste ni bara besöka denna sida:
http://swedia.ling.gu.se/?withmenu

Och kolla in Norrland/norrbotten/överkalix -äldre man eller äldre kvinna.

Förutom att överkalixbon pratar långsammast i landet så är det knappt möjligt att förstå. :)
 
Nytt yrke att satsa på?

Dialekt tolk :D
 
Ropa skrev:
Jag läste tre år uppe i Umeå och en kursare från Hössjö förstod jag totalt två ord av vad han sa under den tiden.
Du kanske skulle ha bett honom stoppa munnen full med gröt ,
då kanske han blivit mer "skånsk" i uttalet ?:D:D:D
 
SOCKEPLAST skrev:
När skåningen står med handen i lomman och ser knipslug ut, göteborgaren står och drar vitsar, norrlänningen super sig full på hembränt och stockholmaren pratar i mobiltelefon så syns inte smålänningen till. Han arbetar nämligen. Själv är bäste dräng, som Alfred sade. När varken kontokort eller guldreserver genom historien har räckt till, ja då har man fått koppla på hjärnkontoret och den starke bonnaryggen istället. Resten av landet må skratta åt den dryge smålänningen hur mycket di vill. Alla vet ändå att när bonnen från småland tar fram plånboken, skrapar bort matjorden och öppnar den så kan man vara säker på att det är verkstad och inte snack. Emil i Lönneberga, Karl Oskar från korpamoen i Duvemåla och Eddie Medusa vet alla att en riktig svensk, det är en smålänning dé.
Eddie, har alltid trott att han var från Tidaholm?

Och det ligger i Västergötland - där frågar man inte vad saker och ting kostar utan undrar lite försynt: "köstar det nöe".

Kjell G

Född i Halland, en sväng i Götet och Värmlandsskogar men nog tror jag, med tanke på citatet, att det är här jag hör hemma :D
 
Kanske borde korrigera mig själv lite. Göteborgare skulle nog inte hålla med om mitt förra inlägg, även de är ju västgötar. Så det riktiga är väl att säga "skaraborgare" efter den gamla länsindelningen. P-bonde som man sa förr efter gamla reg.skyltar :D

Kjell G

(P-bonde wannabee)
 
Gubben som ramlat i brunnen i Comviqs mobilsurfreklam är väl urtypen för en skåning va?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.