Tyresö
En ganska intressant grej om man ska beskriva Skåningars intelligens.

Varje år den 30:e november så samlas Skåningarna på Stortorget i Malmö, för att fira Karl XII - dom står och dyrkar statyn som står där och skriker slagord.

Det är här frågan om intelligens kommer in: Det är inte Karl XII som står på Stortorget - det är Karl X som står där pga det var han som gjorde Skåne svenskt 30:e januari 1658 när hans armé gick över isen på Stora Bält och rakt in i Köpenhamn.

Skåningarna står alltså och hyllar Karl X och tror att det är Karl XII. Snacka om att man är korkad då - eller icke historie-kunnig
 
Redigerat:
prototypen skrev:
Ja vem vet?
Vad är du?
Vad är jag?

Protte
Ja. Det där stämmer till 100%.
Och värre blir det om 10? år :(
 
Tyresö
En Skåning som är deprimerad och äter lyckopiller - biverkningarna är att han känner lite muntorrhet (läses på Skånska). Hur ska övriga Sverige tolka det?

En Skåning som kommer till Stockholm blir helt fashinerad pga att vi här i den kungliga hufvudstaden har vattenspolande toaletter och elektriskt ljus. Det tar några årtionde till innan sån lyx även finns i Skåne.
 
T
Hehe...har jobbat i Stockholm och dom inskränkta jävlarna förstår bara sin egen dialekt. Medans alla vi andra förstår alla dialekter.

Konstigt det dära.

Inte så konstigt att man kallar dom för 99:surprised:r eftersom dom inte är helt hundra:rolleyes:
 
Uch toaletter som spolar vatten och ljus som e elektriskt, sånt skit vill inte vi ha.
 
Jag har kusiner i skåne, de är inte infödingar, men en a dem har en man som pratar riktigt rejäl skånska, den andra är gift med en dansk. När han träffade min man första gången tyckte han "härligt men nån som pratar norska, svenska är så svårt att förstå". Min man är infödd Karlstadbo, men visst sjunger det lite åt det norska hålelt av hans rikssvenska :-D
 
Tyresö
Skulle man filma "Den sista färden" i Sverige, så är Skåne en given plats - inspelningsplatsen bör vara Almaån och filmmusiken görs av "Joddla med Siv".

Alla i Skåne lär sej spela banjo i förskolan, så att dom inte skiljer sej från mängden i vuxen ålder.
 
Tyresö skrev:
Varje år den 30:e november så samlas Skåningarna på Stortorget i Malmö, för att fira Karl XII - dom står och dyrkar statyn som står där och skriker slagord.
Det är väl ändå i Lund de samlas den 30 november? Det är då i varje fall vad jag sett på nyheterna.

Det är inte Karl XII som står på Stortorget - det är Karl X som står där pga det var han som gjorde Skåne svenskt 30:e januari 1658 när hans armé gick över isen på Stora Bält och rakt in i Köpenhamn.
Om man ska prata historiekunskaper så gick Karl X inte över isen på stora bält den 30 januari utan över isen på lilla bält (stora bält gick han över 5-6 februari) ;)

Dessutom fortsatte inte Karl X in i Köpenhamn, utan det slöts fred i Roskilde, den 26 februari, och då tillföll Skåne (och massa annat som inte lika ofta nämns) Sverige.
 
T
Haha....2 fel utav två möjliga Tyresö!

Tillbaka till skolan med dig, fast vad kan men egentligen förvänta sig utav Stockholmare, Sveriges begåvningsreserv ; )
 
ordain skrev:
Om man ska prata historiekunskaper så gick Karl X inte över isen på stora bält den 30 januari utan över isen på lilla bält (stora bält gick han över 5-6 februari) ;)

.
Egentligen så gick han inte över stora bält, lilla bält som sagt 30 januari 1658 (endast två kompanier gick ner sig i isen, strongt!) men sen är det en myt av resten vi "lärt" oss......tanken var att gå från Fyn raka spåret över stora bält (samma väg som bron går) men dom tvingades att ta en omväg för isen var för tunn. Vägen dom tog var en bågform via öarna Langeland, Lolland och Falster. Sträckan som togs den 5-6 februari var alltså mellan Langeland och Lolland. Men likväl så klassas marchen som en av historeiens djärvaste operationer.

Så fick man snacka lite historia också...kul kul :D
 
I det stora hela så skiter jag i om Skåne ska föras över till Danmark eller inte bara vi behåller Blekinge som en enklav.....SRF får inte försvinna.....

(En av skånes betydelser för sverige är väl det latinska namnet.....vem har inte sett/åkt Scania?)
 
Sweden Rock stannar i Norje! basta

Det tråkiga när folk från Fjollträsk lägger sig i att dialogen hamnar på nivån:

UUUhh, duu, va, ba, uuurudu :p

Alla vet ju att Fjollisarna saknar vissa bokstäver i det Svenska alfabetet ( Ö=U o Ä=E)

För oss icke Neandertalare så kan det lätt bli missförstånd i kommunikationen.:rolleyes:
 
Glufsglufs skrev:
Egentligen så gick han inte över stora bält ... men sen är det en myt av resten vi "lärt" oss ... tanken var att gå från Fyn raka spåret över stora bält (samma väg som bron går) men dom tvingades att ta en omväg för isen var för tunn. Vägen dom tog var en bågform via öarna Langeland, Lolland och Falster. Sträckan som togs den 5-6 februari var alltså mellan Langeland och Lolland.
Vattnet mellan Langeland och Lolland är Langelandsbält, som är en del av Stora Bält. Alltså gick han över stora bält, men inte där stora bältbron går, utan via öarna i södra delen av stora bält.

Givetvis kan man ha olika åsikter om exakt var gränsen går för geografiska begrepp som använts väldigt länge, sannolikt med lite olika betydelser, men såvitt jag förstår är dansk nutida konsensus att langelandsbält är den sydligaste delen av stora bält. "Myten" håller rätt bra.
 
Aha!
Först en tråd som dissar 08:surprised:r och nu en som dissar skåningar, det här gillar jag. :)
 
ordain skrev:
Vattnet mellan Langeland och Lolland är Langelandsbält, som är en del av Stora Bält. Alltså gick han över stora bält, men inte där stora bältbron går, utan via öarna i södra delen av stora bält.

Givetvis kan man ha olika åsikter om exakt var gränsen går för geografiska begrepp som använts väldigt länge, sannolikt med lite olika betydelser, men såvitt jag förstår är dansk nutida konsensus att langelandsbält är den sydligaste delen av stora bält. "Myten" håller rätt bra.
Mmm...det beror på vem man frågar som sagt, om man ska ta det till stora bält eller inte men faktum är att när det snackas om att gå över stora bält så har de flesta antagit att det är sträckningen rakt österut från Nyborg på Fyn via Sprogö till Korsör, när marchen egentligen gick i en båge efter de södra delarna av stora bält, inte "över" stora bält så som "vi blivit lärda".....men det är ju OT så det bara skriker om det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.