S
Nej, tacka vet jag STOCKHOLM och stockholmare. Man märker ett tydligt mindervärdeskomplex då utsocknes skriver om hufvudstaden.
 
En gång för sisådär 12 år sen när jag var på väg hem från krogen så stannade jag till vid sibylla för att köpa en burgare, framför mig i kön stod 2 byggjobbare från Skåne och de snackade med varandra en del och beställde på bred skånska när de väl kom fram till luckan och det gick smort, de fick sina grejer och gick iväg.
Bakom mig stod det några utländska killar som knackade mig på axeln och frågade "Var det där svenska de pratade?".
Jag svarade "Nja på sätt och vis, det var skånska"


En annan gång när jag jobbade i Tyskland i några månader med en skåning och vi var på väg hem genom Danmark så utbrister skåningen "Gud vad skönt att höra ett språk på radion man förstår" om den danska radion.
Ja just, jag förstår mer av tyska än av danska men då har jag ändå inte läst någon tyska alls.
 
Swedberg skrev:
Nej, tacka vet jag STOCKHOLM och stockholmare. Man märker ett tydligt mindervärdeskomplex då utsocknes skriver om hufvudstaden.
vi åger inte did, ska vi nåd, åger vi ti köpenham
 
Det uttalas: sjunga och sjuksköterska, och inte som i 08-området, tjunga och tjuktjöterska. eller den tjärleken. Känner 08 igen sig?
 
För Stockholmare: Asså, typ, först liksom, eeee, så tänkte jag typ, asså när jag började läsa den här tråden typ, så tänkte jag att jag borde skriva nåt liksom. Typ att, eehh, skriva här liksom, i detta fältet liksom. Men sen, ehh, så typ så ringde telefonen typ. *ring ring* lät det, asstörigt typ. Så då kom jag av mig typ liksom. Men nu så skriver jag ändå typ, asså med tangenterna och jag typ, asså, liksom vill bara säga att alla är olika typ, som rött och vitt asså. Som färg asså, fast inte vitt för det är ingen färg typ, men ändå liksom asså...

För Övriga (icke Skåningar eller Stockholmare): Det här med dialekter är kul och en given orsak till gliringar i blandade grupper! Tur att vi har våra dialekter, lite synd dock att det inte pratas mer dialekter i tv/radio. Speciellt skånska som är som fågelkvitter i en ljuv sommarbris!

För Skåningar: Di e bara o ble siddande och lejsa här. Di blir nock reded ti sist. Di anre e bara lide benga i päreskrelled!
 
Respekt till Skåningen, för den respekterar "di flesta av di andre". Jag har efter ett längre besök (närmare 6 år i Skåne) kommit att uppskatta och någorlunda förstå vad Skåningen säger. Och tro det eller ej, Skåningen är nästan lika bra som en norrlänning, lugn och trygg och glad. Till och med "ruögad aul" är faktiskt rätt gott :)
 
norrbottenstorpet skrev:
...
Skåningen är nästan lika bra som en norrlänning
...
"Framförallt är han vacker!"

hahaha
 
kamilenski skrev:
Protte

Är han född i Skåne
uppvuxen i Skåne
bodde i Skåne
eller bor i Skåne ?
Frågeställningen är intressant.

När är man Skåning, Stockholmare etc??

Mina definitioner är att man pratar dialekten eller är född där. Kanske samma sak i definitionen Malmöbo......
 
Undrar om ngn vågar svara på :)

Vem är en Skåning?

Det blir INTRESSANT!
 
Tyresö
tank77 skrev:
Haha....2 fel utav två möjliga Tyresö!

Tillbaka till skolan med dig, fast vad kan men egentligen förvänta sig utav Stockholmare, Sveriges begåvningsreserv ; )
Nähä du. Jag har fått lära mej att det var Stora Bält och det är helt rätt att freden slöts i Roskilde, men därifrån vandrade dom in i Köpenhamn för att inta slottet.

Sen är det möjligt att Skåningar även samlas i Lund, den 30:e november - men att dom samlas och slår sönder hela Stortorget i Malmö, vet hela Sverige om.

Du får åka in till Stortorget nästa år och förklara för dom att det är Karl X staty som dom hyllar.
 
Tyresö
Maveric77 skrev:
För Stockholmare: Asså, typ, först liksom, eeee, så tänkte jag typ, asså när jag började läsa den här tråden typ, så tänkte jag att jag borde skriva nåt liksom. Typ att, eehh, skriva här liksom, i detta fältet liksom. Men sen, ehh, så typ så ringde telefonen typ. *ring ring* lät det, asstörigt typ. Så då kom jag av mig typ liksom. Men nu så skriver jag ändå typ, asså med tangenterna och jag typ, asså, liksom vill bara säga att alla är olika typ, som rött och vitt asså. Som färg asså, fast inte vitt för det är ingen färg typ, men ändå liksom asså...

För Övriga (icke Skåningar eller Stockholmare): Det här med dialekter är kul och en given orsak till gliringar i blandade grupper! Tur att vi har våra dialekter, lite synd dock att det inte pratas mer dialekter i tv/radio. Speciellt skånska som är som fågelkvitter i en ljuv sommarbris!

För Skåningar: Di e bara o ble siddande och lejsa här. Di blir nock reded ti sist. Di anre e bara lide benga i päreskrelled!

Lite rättelse.....

För Stockholmare: Du glömde skriva Å ja ba, Å du ba, Å dom ba....etc.

För övriga: Det måste vara en hes kråka du menar.

För Skåningar: Du hade lika gärna kunnat skriva...Rä rä rouff rä rouff rouff rä rä - ingen förstår ändå vad står.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.