Vem är skåningen?

Jag hörde en redig skåning säga:

"En skauning sköjdår (skryter) ente, han säär som dei ei".
 
Marlene Eskilsson skrev:
Vem är skåningen?

..............

"En skauning sköjdår (skryter) ente, han säär som dei ei".
Vem som vem, men Du bör kunna RIKSSVENSKA :D

Varför hittar man inte Skånska i Google translate?
:p
 
Glufsglufs skrev:
Gubben som ramlat i brunnen i Comviqs mobilsurfreklam är väl urtypen för en skåning va?
Han har då samma läte som skåningen vi har i jaktlaget .
Hundarna brukar alltid stirra på honom då han pratar för
dom verkar tycka att han låter underligt.....

Trevlig är han åtminstone även om han är svårbegriplig !!
 
rundvikarn skrev:
Han har då samma läte som skåningen vi har i jaktlaget .
Hundarna brukar alltid stirra på honom då han pratar för
dom verkar tycka att han låter underligt.....

Trevlig är han åtminstone även om han är svårbegriplig !!
d^_^bd^_^bd^_^b
 
Tyresö
Skulle vara intressant att veta hur många Skåningar här på forumet som helt ärligt tycker om stettkaka, svartsoppa eller grisfötter i gelé.

Är det den enda riktiga matkulturen Skåningarna har att erbjuda? Jag tror Skåningarna kommer ändra sina matvanor och bli ännu fetare när dom upptäcker Mc-Donalds och Pizza Hut - fast det tar väl ytterligare 10 år innan sån "modern" mat etableras i Skåne.
 
Tyresö skrev:
Skulle vara intressant att veta hur många Skåningar här på forumet som helt ärligt tycker om stettkaka, svartsoppa eller grisfötter i gelé.

Är det den enda riktiga matkulturen Skåningarna har att erbjuda? Jag tror Skåningarna kommer ändra sina matvanor och bli ännu fetare när dom upptäcker Mc-Donalds och Pizza Hut - fast det tar väl ytterligare 10 år innan sån "modern" mat etableras i Skåne.
Spettkaka är gott, ibland och i mindre mängder...

Svartsoppa är gott om den är vällagad, men kanske inget man äter varje vecka...

Grisfötter i gele har jag aldrig provat, kommer förhoppningsvis inte att göra det heller!

McDonalds, Burger King m.fl. är, precis som "Tyresö" skriver ett modernt påfund. Det kallas slaktrester här nere, men det säljs tydligen med framgång i norra Sverige (norr om Hässleholm). Där njuter de slaktresterna till lunch och, hör och häpna, på fredagskvällen så tar de vuxna med sig dessa slaktrester hem till sina barn och kallar det för "fredagsmys"...

Och på tal om fredagsmys så finns det inte i Skåne! En skåning njuter varje dag istället för att bara göra det en dag i veckan. Det kallas att leva...! ;)
 
Grisfötter är inte skånskt. Min svärfar är den ende som äter det vid julbordet och han är norrlänning.
 
Däremot äter de väl gärna ål och lax, fett och härligt det med!
 
Falafel
Kebab.

Det har ni inte i Norrland :D
 
kamilenski skrev:
Falafel
Kebab.

Det har ni inte i Norrland
Vad är det? Något dyrt franskt vin? Här kör vi mest med hemkört!
 
Alfredo skrev:
Vad är det? Något dyrt franskt vin? Här kör vi mest med hemkört!
Här nere vill de inte köra hem vinet ;)
 
kamilenski skrev:
Här nere vill de inte köra hem vinet ;)
Hur tusan gör ni då? :O Det måste ju vara ett elände att konka hem alla 25 liters dunkar själv! Nej, jag stannar nog här upp där servicen finns! d^_^b
 
Appråpå lokal mat....här i Uppsala (bland alla dessa #%&¤#%%&&""& studenter) på nationerna så har väl så gott som varje nation mattraditioner från sin "landsdel" och det verkar ju finnas mycket mysko saker. Då tråden handlar om skåne så är ju Mårten gås populär tillställning men gotlänningarna har ju sin fårhjärna också....
 
Ojoj :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.