Jag tänkte försöka höja trycket lite på hydroforen. Nu är det 2-3 bar ungefär, men tänkte öka till 2,5-3,5 och se vad som händer.

Eftersom jag har enorm respekt för all el över 12v tänkte jag fråga först.

På bild finns tryckströmbrytaren.
Vad jag ser går kabeln från denna till mörkgrå dosa (motorskydd?) som verkar gå vidare till pumpen (svart kabel uppåt). Matning via strömbrytare(?) till höger och denna sitter sen till en undercentral.

Är jag säker om jag bryter den högra dosan? Är det risk annars för att få en stöt om jag skall skruva på tryckströmbrytaren? Kan jag mäta på något smidigt sätt i tryckströmbrytaren för att säkerställa att det är brutet?

Är jag dessutom rätt i antagandet att jag kan skruva upp tillslagstryckets mutter några varv bara och se om det räcker. Difftrycket behöver jag inte röra om jag vill ha fortsatt runt 1 bar och bara skjuta hela alltet uppåt så att säga? Hydrofor med tryckströmbrytare, kopplingar och kablar i genomskinlig dosa mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tryckströmbrytare och motorskyddskoppling på vägg ovanför kopparrör i ett pumprum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det du skruvar på är de rent mekaniska delarna, du behöver inte ens bryta strömmen om du inte vill.
 
Ingen risk att komma åt något jag inte vill komma åt? Kommer ju ändå stå där och peta med en fast nyckel eller polygrip eller nåt.
 

Bästa svaret

Är du byxis så bryt strömmen.
Det är muttern som syns på bilden du ska dra åt, det KAN finnas en skala som ungefär visar (från) slagstrycket.
Vrid på en halv bar till.
Sedan kan du slå på strömmen igen.

Protte
 
Tack. Jag är rejält novis på starkström. Eller snarare, jag vill inte riskera något.

Jag testar!
 
Bryt strömmen till pumpen och mät på skruvarna till elkablarna om du har spänning.
 
Tack och bock!
Jag bröt och började skruva. Anvisningen på norska(?) var dock missvisande för mig. ”I riktning hoyere” tolkade jag som ”uppåt”. Det var fel.

Men som prototypen skriver fanns det en skala på baksidan att gå efter. Nu är det bättre fart på vattnet till min och ungarnas stora glädje!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.