Jag har precis rivit trallen på vår gamla lilla altan, då vi skall bygga den större. Jag hade tänkt fästa en bärlina i den långa väggen som syns på bild två, men funderar nu på om jag istället skall bygga vidare på de befintliga reglarna som fanns till den gamla delen, som man ser på bild två. Alla reglar är i mycket bra skick och stabila. Totalt så kommer reglarna gå ut drygt åtta meter från väggen. Fördelen blir bl.a. att jag slipper skarva trallvirket då jag har 4,80 brädor och de längder jag behöver är 4,70.
Tänker jag fel?

51e90f8e-c87a-32b0.jpg51e90f8e-c89f-cd3a.jpg

Det är väl inte fel att använda de gamla reglarna om de är i gott skick. Möjligen bör du fundera över i vilken riktning som du vill ha den nya trallen, längs med hussidan eller vinkelrätt ut från huset. Som jag förstår så blir trallen vinkelrätt ut från husets långsida om du skarvar på de gamla reglarna

Som föregående talare säger så; är reglarna fräscha så är det bara att använda dom.

Vilket djup kommer den nya altanen att få? Om den är mindre än 5,4m (vilket är det längsta virket man brukar hitta) så föreslår jag följande:

Jag bygger numer alla altaner med trallen vinkelrätt mot huset. Bara köpa trall som har lämplig längd, skruva dit och kapa av det som sticker ut för att sedan montera dit en fris bestående av en till tre brädor beroende på altanens storlek.

Man sparar massor med tid på att slippa mäta in varenda bräda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.