26 658 läst · 41 svar
27k läst
41 svar
Skall jag anmärka på byggarens läggning av trallen?
Se på bilderna i tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/bilder-vad-boer-vi-goera-med-var-traetrall.316843/. Så har vår trall också blivit. Alla brädor vränger sig så att det blir vatten kvar i mitten av brädorna och till vattnet kommer smutsen! I TV-programmet Fuskbyggarna sa de att trallen skall läggas så att de vränger sig åt andra hållet, så vattnet rinner av åt sidorna. Det skulle vara en kunskap alla snickare bör ha. Nu skall bostadsrätterna ha "5-årsbesiktning". Skall jag hävda att trallen är fellagd och kräva omläggning på rätt sätt?
Fuskbyggarna förenklar ju verkligheten lite. Det finns alltid en snyggare sida på trallen och många tycker att det är rätt att lägga den uppåt. Jag tror inte att det finns nåt att hämta på att gnälla på det och jag tror inte att det är ett formellt fel oavsett vad fuskbyggarna tyckte.
Finns inget som är "rätt" håll på trallen, tycker själv det är viktigare att fina sidorna läggs uppåt istället för att få massa stickor i fötter. Det är mycket smaksak, tycke och vad man har växt upp med om vad som är rätt när det gäller vilket håll trallen ligger åt.
Fuskbyggarna är ett bra program, dock så ska man ta en nypa salt på tekniska detaljer som sägs då flertalet gånger sägs det saker som är felsagt av snickarna som är med.
Fuskbyggarna är ett bra program, dock så ska man ta en nypa salt på tekniska detaljer som sägs då flertalet gånger sägs det saker som är felsagt av snickarna som är med.
Jag fick lägga om när jag la det så så¨att det kupar neråt. Detta eftersom kund tyckte det var snyggare färgning från impregneringen så. Jag förklarade anledningen och fick skruva upp några av de fulare och lägga de med kupningen uppåt.
Efter det frågar jag kunden om den har några synpunkter på läggning innan jag börjar. Svårt att veta alla olika ideer en kund kan ha om vad som är "rätt".
Efter det frågar jag kunden om den har några synpunkter på läggning innan jag börjar. Svårt att veta alla olika ideer en kund kan ha om vad som är "rätt".
Med tanke på att fuskbyggarens programledare och "upphovsman" är åtalad för våldtäckt och fick sparken för att han trakasserat kollegor och betett sig som ett svin skulle jag ta det som sägs i det programmet med en nypa salt.E eklov skrev:Se på bilderna i tråden [länk]. Så har vår trall också blivit. Alla brädor vränger sig så att det blir vatten kvar i mitten av brädorna och till vattnet kommer smutsen! I TV-programmet Fuskbyggarna sa de att trallen skall läggas så att de vränger sig åt andra hållet, så vattnet rinner av åt sidorna. Det skulle vara en kunskap alla snickare bör ha. Nu skall bostadsrätterna ha "5-årsbesiktning". Skall jag hävda att trallen är fellagd och kräva omläggning på rätt sätt?
Timell har varit rätt känd för att ge konstiga "byggtips" i sina program och är nog en rätt din fuskbyggare själv.
Men som sagts tidigare i tråden. Man lägger den sida som är finast och bäst att gå på uppåt.
Amen och +1 Eller skall man säga ”guds försyn”?Appendix skrev:Med tanke på att fuskbyggarens programledare och "upphovsman" är åtalad för våldtäckt och fick sparken för att han trakasserat kollegor och betett sig som ett svin skulle jag ta det som sägs i det programmet med en nypa salt.
Timell har varit rätt känd för att ge konstiga "byggtips" i sina program och är nog en rätt din fuskbyggare själv.
Men som sagts tidigare i tråden. Man lägger den sida som är finast och bäst att gå på uppåt.
Ja, när trä torkar så tenderar den att krympa på översidan och är fortfarande lite svullen på undersidan pga fukten underifrån. Därför kupar sig träet på detta vis. Genom att lägga virken med kärnsidan nedåt kan man motverka det viss grad, men all virke är inte lika välhyvlat på bägge sidor. Är det bara finhyvlat på ena sidan så finns det bara en möjlig uppsida.M ola.eriksson skrev: