Se på bilderna i tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/bilder-vad-boer-vi-goera-med-var-traetrall.316843/. Så har vår trall också blivit. Alla brädor vränger sig så att det blir vatten kvar i mitten av brädorna och till vattnet kommer smutsen! I TV-programmet Fuskbyggarna sa de att trallen skall läggas så att de vränger sig åt andra hållet, så vattnet rinner av åt sidorna. Det skulle vara en kunskap alla snickare bör ha. Nu skall bostadsrätterna ha "5-årsbesiktning". Skall jag hävda att trallen är fellagd och kräva omläggning på rätt sätt?

• Trätrall med brädor som vränger sig och samlar vatten och smuts i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
Fuskbyggarna förenklar ju verkligheten lite. Det finns alltid en snyggare sida på trallen och många tycker att det är rätt att lägga den uppåt. Jag tror inte att det finns nåt att hämta på att gnälla på det och jag tror inte att det är ett formellt fel oavsett vad fuskbyggarna tyckte.

• Gilla
Freeddee och 12 till
  • Laddar…
Enligt min erfarenhet av den trall jag lagt så svänger dom sig lite hur som helst oavsett vilket håll dom är lagda åt.

• Gilla
pacman42 och 9 till
  • Laddar…
Finns inget som är "rätt" håll på trallen, tycker själv det är viktigare att fina sidorna läggs uppåt istället för att få massa stickor i fötter. Det är mycket smaksak, tycke och vad man har växt upp med om vad som är rätt när det gäller vilket håll trallen ligger åt.

Fuskbyggarna är ett bra program, dock så ska man ta en nypa salt på tekniska detaljer som sägs då flertalet gånger sägs det saker som är felsagt av snickarna som är med.

• Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Svaret är nej.

• Gilla
ansgar46
  • Laddar…
"Rätt" sida ligger uppåt. Dock verkar det vara för litet fall på uteplatsen för att kompensera för att trallen kupar sig. Med ett lätt fall rinner vattnet av trots kupning.

A
Det är nog en smaksak. Hade samma problem, att man enl. mig lagt ”fel” sida upp.
Förklarade att jag inte vill ha vatten ståendes.

Jag hade tur för snickarens atbetsledare höll med, och snickarna fick göra om.

När jag la min trall la jag all trall så att kupningen var uppåt men när det torkade så blir kupningen istället nedåt på många brädor så detta är inte helt lätt att förutse vid läggning.

• Gilla
pacman42 och 4 till
  • Laddar…
Markus_snickare
Jag fick lägga om när jag la det så så¨att det kupar neråt. Detta eftersom kund tyckte det var snyggare färgning från impregneringen så. Jag förklarade anledningen och fick skruva upp några av de fulare och lägga de med kupningen uppåt.
Efter det frågar jag kunden om den har några synpunkter på läggning innan jag börjar. Svårt att veta alla olika ideer en kund kan ha om vad som är "rätt".

• Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
E episcopus skrev:
"Rätt" sida ligger uppåt. Dock verkar det vara för litet fall på uteplatsen för att kompensera för att trallen kupar sig. Med ett lätt fall rinner vattnet av trots kupning.
Det går inte att bygga så, blir för kraftigt fall.

• Gilla
henkop och 3 till
  • Laddar…
E eklov skrev:
Se på bilderna i tråden [länk]. Så har vår trall också blivit. Alla brädor vränger sig så att det blir vatten kvar i mitten av brädorna och till vattnet kommer smutsen! I TV-programmet Fuskbyggarna sa de att trallen skall läggas så att de vränger sig åt andra hållet, så vattnet rinner av åt sidorna. Det skulle vara en kunskap alla snickare bör ha. Nu skall bostadsrätterna ha "5-årsbesiktning". Skall jag hävda att trallen är fellagd och kräva omläggning på rätt sätt?
Med tanke på att fuskbyggarens programledare och "upphovsman" är åtalad för våldtäckt och fick sparken för att han trakasserat kollegor och betett sig som ett svin skulle jag ta det som sägs i det programmet med en nypa salt.

Timell har varit rätt känd för att ge konstiga "byggtips" i sina program och är nog en rätt din fuskbyggare själv.

Men som sagts tidigare i tråden. Man lägger den sida som är finast och bäst att gå på uppåt.

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
F
Appendix Appendix skrev:
Med tanke på att fuskbyggarens programledare och "upphovsman" är åtalad för våldtäckt och fick sparken för att han trakasserat kollegor och betett sig som ett svin skulle jag ta det som sägs i det programmet med en nypa salt.

Timell har varit rätt känd för att ge konstiga "byggtips" i sina program och är nog en rätt din fuskbyggare själv.

Men som sagts tidigare i tråden. Man lägger den sida som är finast och bäst att gå på uppåt.
Amen och +1 Eller skall man säga ”guds försyn”?

M ola.eriksson skrev:
När jag la min trall la jag all trall så att kupningen var uppåt men när det torkade så blir kupningen istället nedåt på många brädor så detta är inte helt lätt att förutse vid läggning.
Ja, när trä torkar så tenderar den att krympa på översidan och är fortfarande lite svullen på undersidan pga fukten underifrån. Därför kupar sig träet på detta vis. Genom att lägga virken med kärnsidan nedåt kan man motverka det viss grad, men all virke är inte lika välhyvlat på bägge sidor. Är det bara finhyvlat på ena sidan så finns det bara en möjlig uppsida.

• Gilla
leffe-e och 3 till
  • Laddar…
T Polos skrev:
Det går inte att bygga så, blir för kraftigt fall.
Beror ju på åt vilkett håll du lägger fallet i förhållande till trallen.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
E episcopus skrev:
Beror ju på åt vilkett håll du lägger fallet i förhållande till trallen.
Det har du rätt i.

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.