P psau skrev:
Hade paketet försvunnit hade DU inte kunnat begära någonting, det är enbart den som skickat paketet som kan begära ersättning enligt postens luddiga regelverk.
Försök få en säljare i Kina att skicka ett "claim" till Svenska Posten....

/Peter
Jag skulle iofs tro att säljaren reklamerar hos sin motpart i kina, dvs kinesiska posten.
 
Det hade ju varit det logiska kan man tycka, men posten kräver att man reklamerar till dem för att de ska ersätta saker som försvunnit inom Sverige.
 
P psau skrev:
Det hade ju varit det logiska kan man tycka, men posten kräver att man reklamerar till dem för att de ska ersätta saker som försvunnit inom Sverige.
Säker? Mottagaren av någonting har ingen avtalsgrund mot posten utan det är avsändaren som har det. Som köpare av något kan man inte begära annat än att be att få en ny vara skickad till sig.Som mottagare har man inte förlorat nåt så att säga utan det är ju avsändaren som gjort det.
 
Ja och den enda som kan reklamera är just avsändaren. Men avsändaren måste för att få ersättning reklamera själv hos PostNord om något försvunnit när PostNord har hanterat paketet.
/Peter
 
Det är olagligt att feldeklarera försändelser i syfte att smita undan tull och moms. Jag är förvånad att folk tippar om olagligheter helt öppet. Sluta med dessa olagligheter.
 
  • Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
Jag beställde lite persedlar från Mexico och blev tvungen att betala för att få paketet utdelat. Problemet var väl inte betalningen i sig, men när paketet kom till Sverige hamnade det hos Postnords tullavdelning som efter en dryg vecka skickade ett brev med fakturan - Mitt mobilnummer och e-postadress fanns när man sökte upp kollit, så dom hade kunnat skicka det automatgenererade pappersbrevet via epost direkt istället. Efter att jag betalt fakturan dröjde det ytterligare ca 10 dar innan dom fattade att pengarna kommit så att paketet kunde skickas vidare.
Så ca 3 veckors fördröjning blev det på grund av de nya rutinerna.
 
Märkligt att skattefusk via feldeklaration av värde är så allmänt accepterat. Det är ju inte så mycket pengar, är det för att kunna känna sig smart och skryta på kräftskivan?
 
useless useless skrev:
Jag beställde lite persedlar från Mexico och blev tvungen att betala för att få paketet utdelat. Problemet var väl inte betalningen i sig, men när paketet kom till Sverige hamnade det hos Postnords tullavdelning som efter en dryg vecka skickade ett brev med fakturan - Mitt mobilnummer och e-postadress fanns när man sökte upp kollit, så dom hade kunnat skicka det automatgenererade pappersbrevet via epost direkt istället. Efter att jag betalt fakturan dröjde det ytterligare ca 10 dar innan dom fattade att pengarna kommit så att paketet kunde skickas vidare.
Så ca 3 veckors fördröjning blev det på grund av de nya rutinerna.
nya rutiner? Det hade troligen blivit exakt likadant tidigare också. De nya rutinerna innebär ju bara att (i teorin) alla paket ska momsas till skillnad mot tidigare då det mest var stickprov och de lite dyrare paketen som behandlades.
 
Nja... Tidigare fick man i princip alltid hem paketet sen kunde det eventuellt komma en faktura från tullverket i efterhand om man hade otur. I värsta fall med nån eller några dagars fördröjning om tullen hade öppnat paketet och tejpat igen det igen.
Nu är man tvungen att vänta på Postnords tröga handläggning.

Som sagt var; Det är inte kostnaden som är problemet, utan tiden.
 
useless useless skrev:
Nja... Tidigare fick man i princip alltid hem paketet sen kunde det eventuellt komma en faktura från tullverket i efterhand om man hade otur. I värsta fall med nån eller några dagars fördröjning om tullen hade öppnat paketet och tejpat igen det igen.
Nu är man tvungen att vänta på Postnords tröga handläggning.

Som sagt var; Det är inte kostnaden som är problemet, utan tiden.
Det är inte tullen som vill ha pengar utan skatteverket. Tullen kunde du få faktura från i efterhand men skatteverket har inte orkat driva in sina pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.