Tullavgift betalar man när sammanlagda värdet på godset överstiger 1500kr enligt tullverket.
Däremot ska man betala momsen på 25% från länder utanför EU
 
L
Köpt från USA för några år sen , transport med DHL blev det , tror det var ca 300 USd
efter 2 månader kommer en faktura på tull , moms från DHL att betala , då räknas även fraktkostnad in , det är totalkostnaden hem till dörren allt beräknas på
Vara + frakt + ( tull på vara +frakt ) sedan kommer momsen ovanpå som grädde på moset
 
De senaste svaren i tråden är lite mer oroväckande...

Totalkostnaden var över 1500 SEK, så risken är kanske att det kommer en tullavgift.

Även Liteavvarje’s erfarenhet var ju intressant.

Får hålla tummarna att det inte kommer några överraskningar. Tack alla!
 
Det otäcka är ju om man retroaktivt börjar ta ut en avgift på köp, själv har jag köpt tex laddsladdar och annat som kostar under 10:-, har ett gäng paket "på väg". Kan jag välja att inte hämta ut paketen är det väl fine, men får jag en avgift på 200kr per paket känns det rätt surt. Har tex köpt nätverkskablar från samma handlare i olika längder som då skickas i separata paket (enl tidigare erfarenheter). Blir det då 200kr per kabel? Jag antar att man måste hämta ut eller skriva på för att detta skall kunna gälla, dvs kommer paketet i lådan så kan de inte sen ta en avgift, de bör väl kunna visa att man mottagit detta och att man själv beställt det...

https://www.svd.se/postnord-infor-avgift-pa-paket-fran-kina

Jag tror och hoppas att någon aktör ser till att man kan beställa samma varor men som skickas från en mellanlagring inom EU, alternativt att moms etc betalas redan när man beställer genom tex paypal. Jag betalar gärna moms på mina köp, men inte en straffavgift från det sjunkade skeppet postnord...

Vill minnas att andra aktörer tar betydligt mindre än de 125-200 som talas om i postnords fall, har beställt utomlandsifrån några gånger, iofs dyrare varor, men just denna avgift har jag inte mints varit så hög - men beställer man för 1500kr eller mer så spelar det ju mindre roll med 60 eller 120 kr extra, men på småköp gör det ju att man helt kommer sluta.

Jag tror detta är lobyism/påtryckningar från svenska handlare som vill undvika konkurrens och postnord som ser en möjlighet att ta tillbaka lite av den dåliga dealen med alla kinapaket med olönsamt hantering.
 
  • Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
själv har jag köpt tex laddsladdar och annat som kostar under 10:-
Först vill jag säga tack för ditt svar. Jag har också köpt många såna små paket du refererar till, men just laddsladdar för 10 kr undviker jag. I första hand pga eventuella risker men även för att vinningen i kronor är liten (hundring i Sverige?).

Mina uttag kostar 499 i Sverige, jag har gett 200-250 stycket inkl frakt från Kina. Blir snabbt pengar när man köper ett gäng (uppe i 10 nu).

Men tillbaka till on-topic.

Angående den nya avgiften från Postnord var den ganska väntad. Det kostar Postnord miljonbelopp (läs; anställa folk för att hantera en ökad mängd paket - men ej få betalt för tjänsten) att hantera alla Kina-paket och sedan Wish’s intåg har den här typ av handel ökat markant då det har blivit så enkelt. Förr var det färre människor som handlade från Kina, men med Wish’s intåg har nu gemene man någon gång testat på det.

Just den ökade avgiften ville jag själv undvika, det var därför jag la min order så snabbt jag läste om det. Som jag tolkat nyheterna så är detta först aktuellt efter 1 mars, om ens då, för tills dess skall bara kostnaden vara fastslagen - sen när rutiner för att börja håva in pengarna är på plats vet man ej. Detta är min egen uppfattning av detta, det må vara fel.
 
S Snooby skrev:
Jag har också köpt många såna små paket du refererar till, men just laddsladdar för 10 kr undviker jag. I första hand pga eventuella risker men även för att vinningen i kronor är liten (hundring i Sverige?).
Just laddsladdarna är ju bara 5V och max 0.5A så jag tror risken för personskada eller brand är näst intill noll...

För själva laddarna är det förstås annorlunda, de köper jag inte från "kina" - men här tror jag risken är rätt stor om man köper icke originalprodukter från svenska mindre butiker... De kommer ju i 99% av fallen från kina.

På 10 laddsladdar, eller 10 nätverkskablar är det ju 500-1000kr skillnad mot att köpa över disk här hemma, och laddsladdarna kommer bort eller går sönder... Så iallafall jag gör av med ett par sladdar per år, medan själva nätdelen håller år efter år och man får en ny original för varje produkt man köper så...

Jag håller med om att det inte är rimligt att postnord ska dela ut posten "gratis", men då borde man gå på de avtal som finns. Skulle dessa ändras skulle nog kinasäljarna jobba hårdare för att få till samfrakt av artiklar - men det måste ju vara rimliga avgifter trots allt - de små "paket" det är frågan om borde ju en rimlig avgift vara några kronor per paket - inte 125... Men ska man skicka som paket som ska hämtas ut, faktura för momsen administreras osv så kostar det ju såklart - men detta skulle ju kunna hanteras av tex paypal, aliexpress, wish eller ebay för en bråkdel avvad postnord skulle behöva genom att manuellt läsa på paketen och utfärda faktura... Men som vanligt vill ju svenska myndigheter och postnord jobba bakåtsträvande - mot och inte med tekniken. Näthandel är det som kan få postnord att blomstra, men man skjuter sig själva i foten. Någon konkurrent kommer hitta ett smartare sätt att hantera detta på och ta all kinafrakt från postnord - man vänder en potentiell framtida inkomst till en garanterad förlust. Kinahandeln kommer inte upphöra, bara förändras... Tror jag...
 
Förmodligen kommer wish, Ali, etc att öppna filialer i något billigt EU-land så att alla prylar postnord får dela ut är skickade inom EU och dom missar alla avgifter.
 
  • Gilla
lodin92 och 2 till
  • Laddar…
S Snooby skrev:
Ja, det är möjligt, men priset är inte i närheten av vad jag betalade (det dubbla).

Härligt engagemang i tråden! Tack alla :)
Det är han du köpt av som skriver ner värdet så att om du åker på tull o moms blir det mindre att betala.
 
  • Gilla
Snooby
  • Laddar…
F freddan83 skrev:
Det är han du köpt av som skriver ner värdet så att om du åker på tull o moms blir det mindre att betala.
Ja, misstänkte detta också.
 
Och där kom överraskningen;
Skärmavbild av ett SMS om införtullat DHL EXPRESS-paket och begäran om att betala importavgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En femtilapp dyrare per uttag. Får ta det!
 
S Snooby skrev:
Och där kom överraskningen;
[bild]

En femtilapp dyrare per uttag. Får ta det!
Eftersom du bara momsar/tullar för halva värdet på försändelsen så kom du undan för billigt!
 
  • Gilla
Snooby
  • Laddar…
Som så många skriver så är en "Commercial Invoice" avsändarens sätt att sätta värdet på produkterna - Skickar en hel del saker kors och tvärs i världen via jobbet och så fort det lämnar EU skall värdet deklareras.
Gissningsvis har DHL öppnat plasten för att kontrollera innehåll enligt fraktsedel, noterat värdet och debiterar därmed tull och moms på 94USD. Smart drag av avsändaren att skriva ned värdet till cirka 50% för att minska dina avgifter.
 
  • Gilla
Snooby
  • Laddar…
Nackdelen med att skriva ner värdet är ifall paketet försvinner i postgången. Då kan man ju inte begära ersättning för riktiga värdet av fraktbolaget. Men å andra sidan slarvar ju postnord aldrig bort nått....
 
P para skrev:
Nackdelen med att skriva ner värdet är ifall paketet försvinner i postgången. Då kan man ju inte begära ersättning för riktiga värdet av fraktbolaget. Men å andra sidan slarvar ju postnord aldrig bort nått....
På aliexpress så är det ju säljaren som tar risken att paketet försvinner
 
Ärligt talat är jag lite förvånad över denna diskussion. Är det inte allmänt känt att man kolla fraktkostnader och avgifter innan en beställning? Vet inte alla nuförtiden att varor från utanför EU tarvar tull och moms?
Jag har iförsig gjort samma fel en gång för ett gäng år sedan men fan vad snabbt jag lärde mig.
Det finns ju en anledning för tull och moms.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.