L
S Snooby skrev:
Och där kom överraskningen;
[bild]

En femtilapp dyrare per uttag. Får ta det!
Du ser och vad jag skrev förut , bara att du fick notan tidigare än mig .
Påminner mig om att jag köpte maskinarmaturer från Taiwan för ca 5 år sen , kostnad
3500SEK , inkl frakt hem till dörr , lev på 4 dagar , fick två för samma pris som en i Europa
Hade jag tur då ,? inga tull eller momsavgifter har jag fått , mystiskt
 
  • Gilla
Hennke85 och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Ärligt talat är jag lite förvånad över denna diskussion. Är det inte allmänt känt att man kolla fraktkostnader och avgifter innan en beställning? Vet inte alla nuförtiden att varor från utanför EU tarvar tull och moms?
Jag har iförsig gjort samma fel en gång för ett gäng år sedan men fan vad snabbt jag lärde mig.
Det finns ju en anledning för tull och moms.
Det resonemanget stämmer inte Post Mord ändrar ju sina avgifter efter att varan beställd och redan är på väg.
 
T toolman77 skrev:
Det resonemanget stämmer inte Post Mord ändrar ju sina avgifter efter att varan beställd och redan är på väg.
Ja, men de är ju inte inblandade i affären från början? Så vilka avgifter/tull/moms ändras från beställning tills du har varan i din hand?

Detta meddelande fick jag igår för en beställning av båtprylar från USA. Fanns med i beräkningen att det skulle komma, men hade hoppats att slippa........
Skärmbild av ett SMS-meddelande med information om extra importavgifter på 660 SEK för en leverans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det trillar in paket dagligen i min postlåda utan kostnader, men dessa är mindre sändningar och går med postnord. Mer eller mindre allt med UPS, DHL, Fedex osv förtullas från första kronan, om nu fraktföretagen inte är smart och tar in det i EU och lågvärdesförtullar sändningarna utan ytterligare kostnader i t.ex Tyskland som har 22 eur som gräns.

Kineserna skriver oftast inte ner värdet för att vara snäll utan för att det blir billigare för dom att exportera godset då.

För min egen del har jag inga problem att momsa in mina småpaket, men det är hanteringsavgiften mer eller mindre alla tar ut som blir problemet på småskit från Kina, var bara en tidsfråga innan Svensk Handels och företrädare för div fraktbolag skulle göra en aktion för att uppmärksamma detta problem.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
S Snooby skrev:
Och där kom överraskningen;
[bild]

En femtilapp dyrare per uttag. Får ta det!
DHL skickar inga fakturor på sms, det där är väl bara nå ruffel och båg........Till privatpersoner så är det nästan uteslutande pappersfaktura först, sen får man grejerna när man betalt.
Klicka INTE på märkliga SMS.........
 
L
Inlägg #33
Det telnummret går till UPS ett globalt transportföretag , är man osäker går det att ringa dom , innan man betalar , men är nog riktigt med aviseringen via SMS
 
S Stefan1972 skrev:
DHL skickar inga fakturor på sms, det där är väl bara nå ruffel och båg........Till privatpersoner så är det nästan uteslutande pappersfaktura först, sen får man grejerna när man betalt.
Klicka INTE på märkliga SMS.........
Någon annan som kan bekräfta detta?

Jag har ej betalt ännu.
 
Jag fick en liknande faktura några veckor efter ett köp av AliExpress (Kina).
Jag fotade och skickade till deras kundtjänst, fick någon dag senare beloppet tillbaka på mitt konto som jag betalade fakturan från DHL med.

Edit : din "faktura" ser ju dock inte ut att ha någon inbetalningsinformation?
 
  • Gilla
Snooby
  • Laddar…
hsd
Det är ju enkelt för någon som hanterar paketet att skicka ett sms med betalningsinformation till det nummer som finns på paketet
Jag skulle vänta på en riktig faktura från DHL
 
P para skrev:
Nackdelen med att skriva ner värdet är ifall paketet försvinner i postgången. Då kan man ju inte begära ersättning för riktiga värdet av fraktbolaget. Men å andra sidan slarvar ju postnord aldrig bort nått....
Naturligtvis kan/ska man begära ersättning för det riktiga värdet, alltså vad man faktiskt betalt. Varför skulle man inte det? Ett hittepåpris på en lapp som försvinner tillsammans med det försvunna paketet förändrar väl inget?
 
S Snooby skrev:
Någon annan som kan bekräfta detta?
Jag har ej betalt ännu.
Gå in på https://delivery.dhl.com/ som ägs av DHL, välj Sverige, knappa in ditt spårningsnummer så ser du hur mycket och hur du ska betala, inga konstigheter.
 
  • Gilla
Snooby och 1 till
  • Laddar…
C
Var får alla DHL ifrån? Telefonnumret har ju konstaterats gå till UPS så antingen är det UPS som sköter transporten och det är dit man skall vända sig, eller så är det fejk.
 
C cpalm skrev:
Var får alla DHL ifrån? Telefonnumret har ju konstaterats gå till UPS så antingen är det UPS som sköter transporten och det är dit man skall vända sig, eller så är det fejk.

Ts har fått paket via DHL och Kane här i tråden har beställt via UPS.
 
Det är en export faktura.
Den är info till tullen om värde på innehållet.

Du ska inte betala den
Då betalar du dubbelt.
 
  • Gilla
Snooby
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Naturligtvis kan/ska man begära ersättning för det riktiga värdet, alltså vad man faktiskt betalt. Varför skulle man inte det? Ett hittepåpris på en lapp som försvinner tillsammans med det försvunna paketet förändrar väl inget?
Alfredo Alfredo skrev:
Naturligtvis kan/ska man begära ersättning för det riktiga värdet, alltså vad man faktiskt betalt. Varför skulle man inte det? Ett hittepåpris på en lapp som försvinner tillsammans med det försvunna paketet förändrar väl inget?
Om du ber säljaren i kina att fylla i ett lågt värde i exportdeklarationen kan jag inte se vem du skulle få ersättning av
Alfredo Alfredo skrev:
Naturligtvis kan/ska man begära ersättning för det riktiga värdet, alltså vad man faktiskt betalt. Varför skulle man inte det? Ett hittepåpris på en lapp som försvinner tillsammans med det försvunna paketet förändrar väl inget?
Ja från säljaren kan du ju begära ersättning om han satt ner värdet utan din vetskap.

När jag köpte ett gäng 18V dewaltmaskiner från USA bad jag säljaren skriva "gift" och värde 500kr. Hade det paketet försvunnit så hade jag ju max kunnat begära 500kr och inte 5000kr som riktiga värdet var. Värdet står ju även i exportdeklarationen som inte bara finns inne i paketet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.