S Stefan1972 skrev:
DHL skickar inga fakturor på sms, det där är väl bara nå ruffel och båg........Till privatpersoner så är det nästan uteslutande pappersfaktura först, sen får man grejerna när man betalt.
Klicka INTE på märkliga SMS.........
Sluta sprida felaktig information. DHL Express har sedan några månader börjat att SMS till kunder med möjlighet att betala tull och momskostnader. Väljer man att inte betala via SMSet så kommer det en pappersfaktura till leveransadressen.
 
  • Gilla
Snooby
  • Laddar…
S Snooby skrev:
Någon annan som kan bekräfta detta?

Jag har ej betalt ännu.
100% felaktig information.

"Efter att DHL Express importdeklarerat varan, informerar vi privatpersonen via SMS eller epost att deras paket är på väg och att mottagaren behöver betala importavgifter. "
 
  • Gilla
Snooby
  • Laddar…
C
M MrBoes skrev:
Ts har fått paket via DHL och Kane här i tråden har beställt via UPS.
Ja, men TS hade väl inte fått nåt sms, så sms-spåret måste rimligtvis handla om @Kane:s sms från UPS, likväl fortsätter alla prata om sms från DHL. Jaja, nu är jag förvirrad :confused:
 
Läs inlägg #25.
 
  • Gilla
Snooby och 2 till
  • Laddar…
Det är mycket möjligt att de numera skickar sms om betalning men man ska vara väl medveten om att avd ruffel och båg kopierar kända instansers sms så man bör ju kontrollera saken noga innan man klickar på en länk. Har man otur och det är fake så innehåller ju länken allt annat än roliga saker.
 
S Stefan1972 skrev:
Det är mycket möjligt att de numera skickar sms om betalning men man ska vara väl medveten om att avd ruffel och båg kopierar kända instansers sms så man bör ju kontrollera saken noga innan man klickar på en länk. Har man otur och det är fake så innehåller ju länken allt annat än roliga saker.
Det var en bättre svar från din sida..
 
För att avskriva några spekulationer - det sms jag fick var mycket riktigt från DHL och ingen bluff :)

Har lagt ett mail till de jag köpte prylarna av, se om de är intresserade av att bidra! Annars får jag ta den kostnaden.
 
S Snooby skrev:
Har lagt ett mail till de jag köpte prylarna av, se om de är intresserade av att bidra! Annars får jag ta den kostnaden.
Försöka duger men lyckas du men det skulle jag nog köpa en lott eller lämna in en lottorad...
 
Alfredo Alfredo skrev:
Försöka duger men lyckas du men det skulle jag nog köpa en lott eller lämna in en lottorad...
Jaja, har noll förväntningar. Det kostade mig 5 minuter av min tid.
 
S Snooby skrev:
För att avskriva några spekulationer - det sms jag fick var mycket riktigt från DHL och ingen bluff :)

Har lagt ett mail till de jag köpte prylarna av, se om de är intresserade av att bidra! Annars får jag ta den kostnaden.
Bidra till vad, moms och tull?
 
Dom har väl redan bidragit genom att bluffa och skriva ner värdet på prylarna med 50%. Vad mer begär du?
 
  • Gilla
Holmspel
  • Laddar…
Varför skulle avsändaren betala dina importkostnader?
 
Kanske för att många sidor från Kina skriver ut pris ink frakt och tullavgifter, men sen debiterars kunden ändå på detta. Detta råkade jag ut för men fick tillbaka pengarna efter kontakt med försäljaren.
 
useless useless skrev:
Dom har väl redan bidragit genom att bluffa och skriva ner värdet på prylarna med 50%. Vad mer begär du?
Resten?

S Stefan1972 skrev:
Varför skulle avsändaren betala dina importkostnader?
Går det så går det. Försökskostnaden är ju som sagt försumbar.
 
P para skrev:
Om du ber säljaren i kina att fylla i ett lågt värde i exportdeklarationen kan jag inte se vem du skulle få ersättning av


Ja från säljaren kan du ju begära ersättning om han satt ner värdet utan din vetskap.

När jag köpte ett gäng 18V dewaltmaskiner från USA bad jag säljaren skriva "gift" och värde 500kr. Hade det paketet försvunnit så hade jag ju max kunnat begära 500kr och inte 5000kr som riktiga värdet var. Värdet står ju även i exportdeklarationen som inte bara finns inne i paketet.
Hade paketet försvunnit hade DU inte kunnat begära någonting, det är enbart den som skickat paketet som kan begära ersättning enligt postens luddiga regelverk.
Försök få en säljare i Kina att skicka ett "claim" till Svenska Posten....

/Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.