2 494 läst · 9 svar
2k läst
9 svar
Skalad kabel med biledare i VP-rör
I samband med renoveringen här behöver jag koppla om matningen till en ytterbelysning.
Planen var att skala upp kabeln från armaturen där den kommer in genom ytterväggen och dra den vidare i en flexslang inne i innerväggen.
Vid närmare inspektion visar det sig nu att kabeln har två ledare plus biledare för skyddsjordning av armaturen.
Frågan blir då: Kan jag dra den oisolerade biledaren i flexsslangen, isolera den, eller skarva på isolerad FK?
Jag vill om möjligt inte byta kabeln till armaturen.
Planen var att skala upp kabeln från armaturen där den kommer in genom ytterväggen och dra den vidare i en flexslang inne i innerväggen.
Vid närmare inspektion visar det sig nu att kabeln har två ledare plus biledare för skyddsjordning av armaturen.
Frågan blir då: Kan jag dra den oisolerade biledaren i flexsslangen, isolera den, eller skarva på isolerad FK?
Jag vill om möjligt inte byta kabeln till armaturen.
Produkter som diskuteras: "kabel skalare"
Avisolertänger
Avisolertänger är specialverktyg designade för att ta bort isoleringen från elektriska kablar utan att skada den inre ledaren. De används ofta inom elektrisk installation och annat arbete där det är viktigt att kunna ansluta ledningar korrekt.
Läs mer
Huvudsaken är ju att biledaren ansluts till jord så att metallmanteln jordas, förmodligen är väl armaturen skyddsjordad genom biledaren också, men det var tillåtet förr. Skarvar är ju inte tillåtna i rör så alternativen är ju att dra på isolerslang, byta kabel eller en dosa för skarvning.
Ja, byta kabel vore ju bäst, men den sitter fint klamrad någon meter på utsidan av det putsade huset och har suttit där i säkert 40 år. Jag är lite rädd att putsen tar skada om jag försöker byta den, har lite dåliga erfarenheter av det . Det är inte heller säkert att det går att öppna armaturen, så kabelbyte ser jag som sista utvägen.
Det blir bara ca 70 cm kabel på insidan i röret fram till dosan så det är ingen lång bit som biledaren behöver isoleras om man nu väljer den lösningen. Annars känns det ju frestande att presskarva på en bit grön/gul FK, men ambitionen är ju att göra det någorlunda rätt..
Ett tredje alternativ skulle kunna vara att lägga kabeln löst i väggen och dragavlasta i dosan, men då är det antagligen kört att byta ut den i framtiden, det är en styv liten rackare.
Det blir bara ca 70 cm kabel på insidan i röret fram till dosan så det är ingen lång bit som biledaren behöver isoleras om man nu väljer den lösningen. Annars känns det ju frestande att presskarva på en bit grön/gul FK, men ambitionen är ju att göra det någorlunda rätt..
Ett tredje alternativ skulle kunna vara att lägga kabeln löst i väggen och dragavlasta i dosan, men då är det antagligen kört att byta ut den i framtiden, det är en styv liten rackare.
Man får inte ut den igen, kabeln är styv och det är en böj på vägen. Dessutom måste kabel i vägg läggas löst så den kan glida undan vid eventuell genomspikning, och det kravet uppfyller man inte med flexslang som sitter fast.southmountain skrev:
Det går bra att lägga kabel i rörmycke_nu skrev:
http://archive.ericsson.net/service/internet/picov/get?DocNo=1/28701-FGC101678&Lang= &HighestFree=Y
http://archive.ericsson.net/service/internet/picov/get?DocNo=2/28701-FGC101678&Lang=EN&HighestFree=Y
Redigerat:
Ok, jag ger mej, det var EKRK jag for efter.southmountain skrev:
I alla händelser så fanns det inga möjligheter att tråckla in den här blymantlade kabeln i flexröret som är fastspikat och har några böjar. Skulle kunna lossa slangen, men det hade aldrig gått att få ut kabeln igen.
Det blev ett litet fusk. Jag skalade upp kabeln och skarvade på FK på biledaren mha en presshylsa. Hade det varit en fas eller nolla så hade jag givetvis aldrig gjort det, men en skyddsjord till en lampa som sitter fyra meter upp och dessutom finns det JFB.. Jaja, jag vet att det är fel, fler än ett dessutom..
När vi putsar om huset om några år får jag dra ur kabeln och lägga EKK i stället.
Produkter som diskuteras i tråden