Hej
Vi ska renovera köket och har idag ett 40 cm brett högskåp som är skafferi. Jag vill gärna ha kvar ett skafferi men min sambo vill istället ha en hel långsida för att få mer bänkyta. Håller med om att det blir snyggast utan skafferi men tycker att det är skönt att ha lådor/skåp som är i midjehöjd istället för att man hela tiden ska böja sig ner i lådor eller sträcka sig efter saker i väggskåpen. Hur upplever ni som bara har bänk- och väggskåp? Tack på förhand =)
ps. Skafferiet på bilden ska i verkligheten vara i linje med väggskåpen i taket.
Vi ska renovera köket och har idag ett 40 cm brett högskåp som är skafferi. Jag vill gärna ha kvar ett skafferi men min sambo vill istället ha en hel långsida för att få mer bänkyta. Håller med om att det blir snyggast utan skafferi men tycker att det är skönt att ha lådor/skåp som är i midjehöjd istället för att man hela tiden ska böja sig ner i lådor eller sträcka sig efter saker i väggskåpen. Hur upplever ni som bara har bänk- och väggskåp? Tack på förhand =)
ps. Skafferiet på bilden ska i verkligheten vara i linje med väggskåpen i taket.
Skafferi behövs! 40 cm extra bänkskiva är ju inte så mycket heller. Man ska inte bara titta på köket det skall användas också. Finns det vägg att sätta skafferiet intill kyl och frys?L liunga skrev:Hej
Nej, tyvärr finns det inte mer vägg. Vi flyttar redan en vägg för att få plats med ugnen i midjehöjd på vänster sida av bilden. Tyvärr har vi också en murstock som tar upp den väggen. Tack för ditt svar =)H HEM2121 skrev:
Husägare
· Skåne
· 1 565 inlägg
Varje gång jag kommer hem till någon med ett skafferi i högskåp blir jag avundsjuk… även om jag håller med om att det är snyggare utan skulle jag nog prioritera skafferiskåpet. Jag gillar att ha skafferiet fullt med diverse bra-att-ha grejer så man slipper åka och handla så ofta.
Se till att ha stora fullutdragslådor i skafferiet så ni kommer åt allt ordentligt.
Se till att ha stora fullutdragslådor i skafferiet så ni kommer åt allt ordentligt.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 499 inlägg
Skafferi, helt klart
!
Men för övrigt:
Opraktiskt att inte ha någon avställningsyta i omedelbar närhet till varken ugn eller kyl/frys. När en lyfter ut en het plåt t ex från ugnen vill en kunna ställa ifrån sig den direkt, utan att behöva gå runt med den, det finns rent av risk för att någon bränner sig! Samma med kylen och frysen, det är förstås inte farligt att behöva bära runt på ingredienserna en tagit ut därifrån, men det blir lite mera projekt av det hela. Hur går det med nattamackan, är det smidigt att bre den i halvmörkret?
Sen undrar jag vad problemet är med murstocken, är det inte helt enkelt där ni ska ha vedspisen
?
Men för övrigt:
Opraktiskt att inte ha någon avställningsyta i omedelbar närhet till varken ugn eller kyl/frys. När en lyfter ut en het plåt t ex från ugnen vill en kunna ställa ifrån sig den direkt, utan att behöva gå runt med den, det finns rent av risk för att någon bränner sig! Samma med kylen och frysen, det är förstås inte farligt att behöva bära runt på ingredienserna en tagit ut därifrån, men det blir lite mera projekt av det hela. Hur går det med nattamackan, är det smidigt att bre den i halvmörkret?
Sen undrar jag vad problemet är med murstocken, är det inte helt enkelt där ni ska ha vedspisen
Haha tro mig, det har ältats fram och tillbaka om det här med ugnen/kylen/frysens plats. Jag har tyckt som dig att det har varit för långt bort för alla tre vitvaror, det har slutat med att min sambo har gått runt med en varm plåt i köket för att överbevisa mig. Det kommer dock finnas ett köksbord i närheten för avställning och min förhoppning är att vi framöver kanske kan få plats med en köksö. Men vi börjar såhär. Gillar absolut din idé med vedspisenSågspånPappspikEternit skrev:
Skafferi, helt klart!
Men för övrigt:
Sen undrar jag vad problemet är med murstocken, är det inte helt enkelt där ni ska ha vedspisen?
Jag har tidigare haft skafferi i högskåp och numera huvudsakligen i några lådor i bänkskåp samt några få hyllor i överskåp. Jag har inte ens tänkt att det skulle vara en försämring utan snarare tyckt att det varit praktiskt att direkt kunna ställa matvarorna på bänkskivan direkt ovanför i stället för åt sidan.L liunga skrev:Vi ska renovera köket och har idag ett 40 cm brett högskåp som är skafferi. Jag vill gärna ha kvar ett skafferi men min sambo vill istället ha en hel långsida för att få mer bänkyta. Håller med om att det blir snyggast utan skafferi men tycker att det är skönt att ha lådor/skåp som är i midjehöjd istället för att man hela tiden ska böja sig ner i lådor eller sträcka sig efter saker i väggskåpen. Hur upplever ni som bara har bänk- och väggskåp?
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 121 inlägg
Jag säger bänkyta, högskåp är ju hopplösa att hitta nått i.
En rullande liten köksö kanske kan vara en lösning? En köksö som hår att ställa undan när den inte behövs?L liunga skrev:Haha tro mig, det har ältats fram och tillbaka om det här med ugnen/kylen/frysens plats. Jag har tyckt som dig att det har varit för långt bort för alla tre vitvaror, det har slutat med att min sambo har gått runt med en varm plåt i köket för att överbevisa mig. Det kommer dock finnas ett köksbord i närheten för avställning och min förhoppning är att vi framöver kanske kan få plats med en köksö. Men vi börjar såhär. Gillar absolut din idé med vedspisen![]()
En utdragbar skiva på lämligpkats i köket alt. en skiva som sitter på väggen som man kan fälla upp vid behov?
För mig är ett skafferi ett måste, skulle inte klara mig utan.
Redigerat:
Det är en sak att gå en bit med en het plåt när man är ensam i köket eller när du står i ett hörn och tittar på jämfört med att göra det samtidigt som någon ska in i kylen, flyttar het stekpanna till bordet eller det plötsligt dyker upp ett litet barn runt fötterna.L liunga skrev:
Klicka här för att svara