3 772 läst · 10 svar
4k läst
10 svar
Skärmtak, bygglovsfritt eller inte?
Moderator
· Stockholm
· 52 304 inlägg
Nej, 15 kvm bygglovsfritt skärmtak är utöver vad du har bygglov för. Finns villkor att det skall vara anslutet till huvudbyggnaden och 4,5 m från gräns (tror jag).
Tänker snarare att skärmtak till entrén kan göras med hjälp av reglerna som möjliggör 15 kvm skärmtak utan lov? Varför skulle det inte vara lovpliktigt, menar du?Hemmakatten skrev:
Att bygga ett litet tak över entreen, max ca 5 kvm, är inte bygglovspliktigt.
Men om man utökar entrétaket till 15 kvm totalt, så blir det fortfarande bygglovsfritt. Men i så fall har man utnyttjat sina 15 kvm och får inte ytterligare bygga nåt mer.
Men om man utökar entrétaket till 15 kvm totalt, så blir det fortfarande bygglovsfritt. Men i så fall har man utnyttjat sina 15 kvm och får inte ytterligare bygga nåt mer.
Precis, har man inte tidigare utnyttjat reglerna om lovbefriade skärmtak så kan man ju bygga t.ex. 5 kvm skärmtak till sin entré om övriga kriterier är uppfyllda: https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/Skarmtak/Hemmakatten skrev:
Har du källor på det där?Hemmakatten skrev:
Skärmtak över entré är bygglovsfritt men ingår i bygglovsfritt skärmtak.
Om du ansökt om bygglov för ett skärmtak om 40kvm så påverkar det inte det bygglovsfria måtten.
Att du däremot skulle få göra ett entré tak på typ 5kvm utan bygglov eller att det påverkar "skärmtak-totalen" är däremot, tyvärr, såvida jag inte blir motbevisad rent dravel
Vilka otrevliga uttryck du använder dig av Jarlsgård. Det är faktiskt bygglovsfritt att ha ett litet skydd över entrédörren. Det är brukligt att ha det så man står torskade och leta efter nycklarna.
Vi pratar här om ett enkelt, litet utskjutande tak. Lite osäker på storlek, 5 kvm kanske är för mycket.
Vi pratar här om ett enkelt, litet utskjutande tak. Lite osäker på storlek, 5 kvm kanske är för mycket.
Jag kan medge att jag uttryckte med lite härskt och otrevligt, så det ber jag om ursäkt för.
Däremot hade jag gärna sett en källa på det med skärmtak ovan entré. Jag vet att sis mätregler gjordes om förra året, är det där i du fått den infon?
Däremot hade jag gärna sett en källa på det med skärmtak ovan entré. Jag vet att sis mätregler gjordes om förra året, är det där i du fått den infon?