Frugan och jag har snöat in på "skärgårdslooken" och vill därför sätta upp råspont på väggen i hallen och vitmåla den. (Jag vet…shabby chic :))

Hur sjutton gör jag det bäst?

Väggen är vanlig gipsskiva. Om jag sätter upp tvärreglar för att kunna spika sponten, t.ex. 5mm MDF, och sedan 17mm råspont så kommer den att sticka ut 10mm utanför dörrposter och fönsterbågar. Hur löser man det problemet?

Att strunta i tvärreglarna och spika direkt i gipsskivan känns ju inte som en bra ide. Funderade på att fräsa ut gipset och sätta trärreglarna men även då hamnar ju sponten en bit utanför dörrposterna/fönsterbågarna.
Att sätta nya dörrposter och fönsterbågar är inte en option. Inte heller att ta bort gipset.

Någon som har något bra förslag?

Limma? Hitta reglarna bakom gipsen och spika i dom? Du behöver ju inte riva ner gipsen för att hitta dom.

Ola78
Du kan nog lösa det med ett klackfoder, se bild

• Klackfoder 56mm.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Henke O skrev:
Limma? Hitta reglarna bakom gipsen och spika i dom? Du behöver ju inte riva ner gipsen för att hitta dom.
Har redan kollat ... har tyvärr inga tvärrreglar i väggarna...

Ola78 skrev:
Du kan nog lösa det med ett klackfoder, se bild
Hmmm...intressant, ska undersökas...tack!

Varför inte göra som Henke föreslog. Det vanligaste idag är ju att sätta råsponten horisontellt. (Tror att det var det han menade). Då går det ju fint att spika i de stående reglarna.

titanium skrev:
Varför inte göra som Henke föreslog. Det vanligaste idag är ju att sätta råsponten horisontellt. (Tror att det var det han menade). Då går det ju fint att spika i de stående reglarna.
+1 på det! Horisontellt blir minst lika snyggt och "skärgård" som vertikalt och väldigt mycket enklare i det här läget...

Sorry, frugan tvärvägrar horisontella brädor...:)

lasselu skrev:
Sorry, frugan tvärvägrar horisontella brädor...:)
Trodde bara att det var hästar som tvärvägrade ;)
Kanske lättare att byta fruga än att göra henne till viljes :D
Hoppas bara hon inte tvärvägrar alla horisontella lägen . . .

Njae, men hon är mycket för det vertikala...;)

Ja, ibland måste man ju ställa upp !

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.