Hej!

Vi bygger nytt hus med enkupigt tegel enligt bild. Våra snickare har skurit ränndalen i efterhand nu i helgen. Vinkeln på snitten är 90 grader mot ränndalen, det vill säga snittet på själva pannorna är inte rakt. Borde det inte vara raka snitt på pannorna istället för att få en så kallad droppnäsa för att minimera risken för frostsprängning?

MHV // Mats

• Enkupigt tegeltak med 90-graders snitt vid ränndalen, oriktiga snitt kan ge frostskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad menar du med rakt, vinglar snittet så det blir som lite S på varje panna när man tittar, i övrigt så syns det inget fel,full normalt montage.

Jag kompletterar med en bild. Snittet är inte 90 grader utan 45. En bräda hade man väl kapat 90 grader, men gäller annat för tegel? Illustration av snittvinklar på 90 och 45 grader för byggprojekt med tegel och trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

90 grader mot ränndalen måste ju vara bäst alltså att pannan kapas rakt och inte tvärs.

Lite konfunderad, är det 90 ( vänster ) eller 45 ( höger ) som dom gjort , du säger 90 mot ränndalen, tolkar lite udda kanske.

• Gilla
Trädgårdsbygget
  • Laddar…
Man har skurit 45 grader (höger). Jag tycker det ser konstigt ut, men jag ville främst veta om spetsen som blir längst nere riskerar att frysa sönder med tiden?

Rickard.
Skicka bild och förklaring till tillverkaren och fråga. Detta är nog inte riktigt testat så det är nog ingen som vet.

I inlägg #1 bild 1 har man kapat en sida med kapskivan i lod, det bildar på denna taklutning ett snitt som förmodligen är 45°.
På ett annat tak hade vinkeln blivit annorlunda fortfarande med kapskivan i lod.
Här får man en snygg rak kant när man står nere på marken och ser upp, samtidigt en ren regndal som är lätt att rensa från löv och kvistar efter en höststorm.
Då pannan är homogen kan knappast frysrisken öka.

Tack för svar!

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.