Detta gäller nu inte eget hus :blushing:, ..så mitt ärende kanske inte passar in på Byggahus.se forum..., - MEN, hoppas innerligt ändå att någon barmhärtig kan hjälpa mig här?

Jag bor i en HSB Bostadsrättsförening i en Stockholmsförort, och haft hyresavtal på ett förrådsutrymme 8m2 sedan ca 7 år tillbaka. Hyran är idag 65kr/mån.

Plötsligt fick jag ett rekommenderat brev "Uppsägning för villkorsändring" :(

Kontentan lyder:

Brf XX säger härmed upp hyresavtalet avseende local yyy, etc

Förlängning av hyreskontraktet medges, om jag skriver under de nya villkoren, som innebär ny hyra 320 kr/mån (dvs 400% hyreshöjning)

Sedan skriver man:

"Om förlängning inte kommer till stånd och om Ni inte går med på att flytta utan att få ersättning enligt 12 Kap 58b Jordabalken, har Ni att inom två månader från uppsägningen hänskjuta tvisten till hyresnämnden för medling"


Vad betyder allt detta ? :x


jokomoko
 
Vad som står. Om du inte godtar en hyreshöjning så skall du gå till hyresnämden för att få det prövat om det är skäligt. Det bör du göra, det kostar dessutom inget.
 
Det finns gissningsvis blanketter på hyresnämndernas hemsida för att hänskjuta ett ärende till hyresnämnden. Dock kommer hyresnämnden att uppmana parterna att förhandla som första åtgärd. Det är ju inte helt osannolikt att den begärda hyran är marknadsmässig. Kontakta HSB och be dom visa underlag för sin hyresbegäran. 480 kr/m2 och år låter som en skälig förrådshyra i mina öron. I alla fall om efterfrågan på förråd är hög.

Tillägg: hyrssättning fungerar så att det är den marknadsmässiga hyran vid uppsägningstidpunkten som räknas. Inte hyreshöjningens storlek. Det är ofta ett pedagogiskt problem med hyresgäster som under en tid har haft en hyra långt under marknadshyra, men som upplever den som "normal".
 
Redigerat:
Tack för svaren:)

Kan man förhandla, utan att gå till nämnden först. T.ex som "Jag vill fortsätta hyra lokalen, men föreslår en hyra 250kr/mån"... (antar attt jag inte har något att förlora..)

Jag vet att hyran tills nu har varit förmånlig, dock, det är aldrig kul med plötsliga oplanerade kostnadshöjningar...

jokomoko
 
Även där har du svaret :) "Uppsägning för villkorsändring", bara att börja förhandla..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.