Hej!

Ungefär sex veckor efter tillträde vill köparen av vår bostadsrätt ha ersättning för skador som uppstått på golvet framför kyl och frys.

Till saken hör att varken jag, eller någon annan, har dragit fram kyl och frys.

Vi hade ett avtal på att ingen flyttstädning skulle ske, eftersom de fick tillträde tidigare än först avtalat.
Efter mycket om och men så slutade det ändå med att vi anlitade en städfirma som fick uppdraget att flyttstäda.

Inte heller städfirman har dragit fram kyl eller frys, eftersom det då föreligger risk för att saker går sönder.

Nu har jag då fått ett meddelande av köparna där de säger att det uppstått skador på golvet i köket fram för kyl och frys.
Detta innebär ju då, i min värld, att köparna har dragit fram kyl och frys för att titta eller städa bakom och att skadan, mest troligt, har uppstått då. Antingen det, eller så har städfirman försköt dra fram kyl och frys men sedan insett sitt misstag och skjutit tillbaka vitvarorna för golvet tog skada, jag vet inte.

Det blir ju ord mot ord men vi vill ju inte ersätta skador som vi inte har orsakat, dessutom har vi vittnen som kan intyga att kyl och frys aldrig drog fram av oss.

Vad ska vi göra och hur hade du gjort?

Tacksam för alla tankar, tips och råd!
 
BirgitS
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag ser att du har fått många goda råd i din andra tråd gällande klagomål på våtrumsmattor: [länk]
Även i detta fall så gäller nog att bara säga nej.
Hej!

Ja, det var väldigt många som kom med bra svar.
Det är planen att bara säga nej eftersom vi inte har orsakat skadorna.

Tack för ditt svar :)
 
Att dra fram ett skåp som stått i många år, är en stygelse, sen att dra så måste man dra på rätt sätt och inte bara dra rakt ut. Fötterna har en förmåga att suga fast och en skada på en plastmatta ett faktum. du har en tråd till märker jag. Ni tog ditt en städare, även om det var uppgjort utan städning, kontakta denne och fråga om golvet var skadat vid städningen. Måste ha märks bra. Vad består skadan, vet ni det och fått något foto på det. Har fötterna gjort skadan så är säkert mattan skrynklig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.