Vilka skadedjur klipper/biter sönder kablar på det här sättet enligt bild?
"Skadedjur" sa reparatören, när vi kontrade med råttor upprepade han åter igen skadedjur, det tolkar jag som att det inte är råttor då. Men vad är det?
Isoleringen är orörd, samtliga kablar under maskin är orörda, det är enbart i luckan det ser ut så här i övrigt inga tecken på någon form av skadedjur.
Det är bara en kabel som är skadad i isoleringen, förutom där dom är helt av då.

• 20160627_190701.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Djuren är sällan rumsrena, fanns det ingen avföring som kan ge en ledtråd.

Det är troligen inte bäver i alla fall :D

Hur kom dom in i luckan det är ju en fråga som jag tycker är ganska relevant. Det är ju inga stora springor i en diskmaskinslucka.......

Råttor har funnits i skåpet bredvid diskmaskin, med hål i mellan för diskmaskinens slangar så råttorna har säkert varit runt på diskmaskin också. MEN! Reparatören verkade så anti förslaget på råttor och betonade "skadedjur", inte möjligt, troligtvis eller liknande utan bara ett förtydligande på skadedjur.

När jag haft råttbesök i bilar med liknande eller samma isolering så har den varit totalt söndergnagd och använd som bomatrial, eventuella skador på kablarna har varit i isoleringen men aldrig sett en avbiten kabel.
Men här är det inga sådana spår, all isolering är hel och kablarna är helt av eller orörda förutom en kabel som har märken i isoleringen på 2 ställen.

Som ni säger ett litet djur som kan ta sig in i luckan och samtidigt har kraft nog att bita av koppartråd (även om det är tunna kablar) och inte lämnar några spår...

Bäver med verktygslåda?

Råttor och möss brukar ju demolera väldigt mycket mer, inte minst isoleringen, men även plasthöljen & slangar mm. Samt svina ner i största allmänhet. Det här verkar ju vara ett kliniskt ingrepp.
Vet dock inga andra "skadedjur" som kapar elkablar. (Med undantag för oss 2-beningar. :p)

• Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
Oldboy verkar vara inne på samma spår som min teori. "Skadedjuret" eller bäver med verktygslåda som jag tidigare kallat honom orkade inte åka 8mil enkel resa för att hämta reservdelar som han glömt. Lösningen var att klippa galet bland kablarna och skylla på skadedjur...
Rätt eller fel? Inte en aning! Det jag vet är att en jordkabel som är grövre än dom andra är av på samma sätt, tror inte en råtta klarar det så snyggt iaf.

Nämnde jag att garantin gick ut 2 veckor efter besöket och reparatören blev insläppt av en äldre förvirrad man?

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Synd att du inte drog ut och fotade maskinen innan han kom.

Andy78 skrev:
Synd att du inte drog ut och fotade maskinen innan han kom.
Kommer göra så om det blir aktuellt med garantiärenden igen, det är värt att chansa på garantin för det...
Avsaknaden på svar om vilket skadedjur det skulle kunna vara stärker mina misstankar, en skamlös destruktör (inte reparatör) med tång som inte orkar göra rätt...

Jisses!
Nog har jag haft skadedjur i en diskmaskin, men de hade fyra ben, svans och päls och det såg inte ut så där på något ställe jag har sett en kabelsallad, då har det varit mycket bar koppar då isoleringen var deras primära mål. Tyvärr tror jag också på tvåbening.

Vad händer nu då?

För stunden försöker jag komma på vad företaget som utförde "felsökningen" heter, håller till i Norrköping och har bla garantiärenden på cylinda (märket på diskmaskinen).
Tyvärr är maskinen köpt hos en vitvaruhandlare i Motala som jag har en annan tvist angående en neryxad spishäll (jag skojar inte, jag har mer precision med vedklyven i en bänkskiva än dom har sågat...)

Jag kan säga väldigt mycket om så kallade hantverkare nu, men det enda jag kan säga att dom är bra på är att ta betalt! Så ett tips till er med äldre föräldrar/släktingar/bekanta, släpp varken in hantverkare eller andra skadedjur utan att närvara själv, det lönar sig...

Värst vad bitter jag låter... Solen skiner och det är sådär lagom varmt ute, dags att bryta sten och flytta en grop så får vi se om namnet på företaget dyker upp. JAG orkar åka 8mil enkel resa med en diskmaskin i skuffen ;)

• Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte bara kommit på namnet på företaget, jag har namnet på han som dömde ut diskmaskin för att det varit "skadedjur" i den!

Men nu då? Bör jag ringa företaget direkt och ge dom en chans eller ska jag gå någon annan väg?
Företaget det gäller har riktigt dåligt omdöme och är enligt vad jag läst mig till riktigt dryga.

Det här är vad han skrev på kostnadskalkylen (avskrivet med felstavningar och allt).
"Skadedjursangrepp kablar
Slangar söderbitna
Ej lönsamt att reparera"

Så snyggt klippta?
Tycker också det ser ut som tvåbenta skadedjur, men jag kan ha fel.

Det här är mitt senaste försök att reda ut vad det är för skadedjur, jag är fortfarande inte övertygad att "reparatören" är oskyldig...

Mitt mail (med personuppgifter borta, annars i sin helhet) :
"Hej.

Jag har ringt er för att försöka få klarhet i vad det är för skadedjur som gör rena snygga snitt på kablar, exakt så det ser ut när man klipper av kablar med en tång.
Jag fick rådet att maila istället och bifoga bilder.

Jag ser inga spår efter skadedjur öht, alla skadedjur som är tillräckligt stora för att kunna kapa kopparkärnan på kablarna får inte plats i luckan, även om dom fick det så skulle det synas spår efter det. Tex skadad isolering på både kablar och isoleringsmattan som sitter i luckan, den är helt intakt."

Svaret jag fick, namnet bortredigerat annars som jag fick det :
"Hej

Av våran bedömning är skadan orsakad av någon form av gnagare, t.ex. möss

Önskar en trevlig dag"

Företaget det gäller har riktigt dåliga recensioner och betyg när man googlar runt också, det stärker bara mina tankar...
Får se om jag orkar dra vidare med det här, känns lönlöst just nu.

Stå på dig....

• Gilla
Henri
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.