Hej!
Jag har hittat några sådana här i huset den senaste tiden. Jag har försökt identifiera den på Anticimex skadedjurslista, men jag tyckte inte jag kunde hitta den där.
Någon som vet vad det kan röra sig om för kryp?
Jag har hittat några sådana här i huset den senaste tiden. Jag har försökt identifiera den på Anticimex skadedjurslista, men jag tyckte inte jag kunde hitta den där.
Någon som vet vad det kan röra sig om för kryp?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Det ser ut att vara antingen en art flugbagge eller en art långhorning. Videsmalbock är en (för husbehov) harmlös trevlig art av långhorning, husbock en annan långhorning... Den på bilden är ju dock inte en husbock. Flugbaggar är inte på något sätt skadliga för hus och hem.
Några frågor för att reda ut vad det är:
Hur stor är den?
Är den mjuk: nästan som en fluga, eller hård: nästan som en tordyvel?
Har du tagit in någon ved? Av vilket träslag isf?
Några frågor för att reda ut vad det är:
Hur stor är den?
Är den mjuk: nästan som en fluga, eller hård: nästan som en tordyvel?
Har du tagit in någon ved? Av vilket träslag isf?
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Kan vara en vedspegelbock. Vedspegelbock kläcks ofta från ved. En del andra släktingar kan också följa m in.
Kan rekommendera Långhorningar, svenska artprojektets fantastiska bok. Där kan man också läsa om den fruktade husbocken och lära sig känna igen den.
Kan rekommendera Långhorningar, svenska artprojektets fantastiska bok. Där kan man också läsa om den fruktade husbocken och lära sig känna igen den.
kan det vara en stor mjölbagge? De sägs vara duktiga flygare och kan flyga in sommartid. Stod nåt om att de gärna bosätter sig i skafferiet och äter på torrvaror, man rekommenderas städa ur hela skafferiet som för övrigt kan få en skarp lukt vid mjölbaggsangrepp....
Nej det är inte en mjölbagge.E Eva777 skrev:
https://fof.se/artikel/kackerlackor-sprids-nathandelnF frimson skrev: