Hej!
Jag har hittat några sådana här i huset den senaste tiden. Jag har försökt identifiera den på Anticimex skadedjurslista, men jag tyckte inte jag kunde hitta den där.

Någon som vet vad det kan röra sig om för kryp?

insekt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske en videsmalbock?

Det ser ut att vara antingen en art flugbagge eller en art långhorning. Videsmalbock är en (för husbehov) harmlös trevlig art av långhorning, husbock en annan långhorning... Den på bilden är ju dock inte en husbock. Flugbaggar är inte på något sätt skadliga för hus och hem.

Några frågor för att reda ut vad det är:

Hur stor är den?

Är den mjuk: nästan som en fluga, eller hård: nästan som en tordyvel?

Har du tagit in någon ved? Av vilket träslag isf?

• Gilla
frimson
  • Laddar…
Jag skulle nog säga att den är mjuk och cirka 1,5 cm. Jag ska kolla mer noggrant nästa gång det dyker upp en.

Och ja, jag har tagit in ved för ett tag sedan, björk och gran blandat.

Kan vara en vedspegelbock. Vedspegelbock kläcks ofta från ved. En del andra släktingar kan också följa m in.

Kan rekommendera Långhorningar, svenska artprojektets fantastiska bok. Där kan man också läsa om den fruktade husbocken och lära sig känna igen den.

• Gilla
frimson
  • Laddar…
aha, vedspegelbock alltså, spännande. Tack för boktipset också, den ska jag kolla upp. Fick för övrigt ytterligare bild på en kompis här:

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kan det vara en stor mjölbagge? De sägs vara duktiga flygare och kan flyga in sommartid. Stod nåt om att de gärna bosätter sig i skafferiet och äter på torrvaror, man rekommenderas städa ur hela skafferiet som för övrigt kan få en skarp lukt vid mjölbaggsangrepp....

E Eva777 skrev:
kan det vara en stor mjölbagge? De sägs vara duktiga flygare och kan flyga in sommartid. Stod nåt om att de gärna bosätter sig i skafferiet och äter på torrvaror, man rekommenderas städa ur hela skafferiet som för övrigt kan få en skarp lukt vid mjölbaggsangrepp....
Nej det är inte en mjölbagge.

yonna yonna skrev:
Nej det är inte en mjölbagge.
Vilken tur för då slipper du fundera på om de invaderat mjölpåsar etc , mindre trevligt att få in kusar i maten.

F frimson skrev:
Hej!
Jag har hittat några sådana här i huset den senaste tiden. Jag har försökt identifiera den på Anticimex skadedjurslista, men jag tyckte inte jag kunde hitta den där.

Någon som vet vad det kan röra sig om för kryp?

[bild]
https://fof.se/artikel/kackerlackor-sprids-nathandeln

E Eva777 skrev:
[länk]
tyckte den mörka liknade den du hade på bilden. Man läser att de kan komma med hem gm en pizzakartong etc. hoppas det inte är en sån men det var ganska likt med den där ljusare bruna delen på ena änden, långa spröt etc

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.