Hej,

Nybörjare till hemmafixare här som bestämde sig för att byta silikonfogarna i duschen för att de gamla hade börjat mögla.

Gick loss med en fogskrapa och kniv och vid ett ställe gick den gamla fogen djupt och utan att tänka mig för började jag gräva runt med kniven för att få bort all gammal fog.

Efter jag var klar och man börjar tänka på vad man gjort inser när jag gick djupt med kniven kanske jag har skadat tätskiktet..

Finns det något jag kan göra för att säkerställa att jag inte skadat tätskiktet?

Det är ett relativt nytt badrum (2009).

Enda möjligheten är att bryta loss de plattor som angränsar till eventuella skadan.
Vart är den eventuella skadan i förhållande till dusch/badkar?

A AG A skrev:
Enda möjligheten är att bryta loss de plattor som angränsar till eventuella skadan.
Vart är den eventuella skadan i förhållande till dusch/badkar?
Precis i hörnet på duschen.

Bilder

• Närbild på skadad fönsterkarm med flagande färg och tecken på fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Suddigt foto av en spricka i ett material, med synliga vattendroppar och otydlig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Det är för en utomstående omöjligt att på de bilderna avgöra om du kommit djupt ner där. Dock känns det lite tveksamt om ett proffs gjort det badrummet från början eftersom det är silikon mellan golv och vägg. Dock kvarstår ju faktum oavsett att kniven kan ha rispat hål i tätskiktet även oberoende om det är rollat eller tätskikt av modernt snitt med duk. Vad är det under? Trä? Betong? Granne eller källare? Platta?
Det är däremot oansvarigt att nu fortsätta spruta vatten där så ingen rolig situation. Möjligtvis att du kan montera en duschkabin i stället och föra ner ett rör i avloppet.

Är det hålet nedåt mellan plattorna du pratar om eller in mot väggen? Du behöver ju först komma ned plattans djup plus fix djupet (5mm) innan du kommer fram till tätskiktet. Är detta mitt i dusch zonen?

T topmount skrev:
Är det hålet nedåt mellan plattorna du pratar om eller in mot väggen? Du behöver ju först komma ned plattans djup plus fix djupet (5mm) innan du kommer fram till tätskiktet. Är detta mitt i dusch zonen?
Det är in mot väggen.

Mätte djupet och det verkar vara mellan 7-8mm djupt, vilket jag skulle säga motsvarar plattans djup

Redigerat:
Då badrummet är från 2009 kan vi utgå från att det är tätskikt med foliesystem. Är det korrekt lagt ska det mycket till att skada den. Men i kant mellan vägg och golv, är det lätt att det blir lite osträckt. Då är det däremot lätt att få hål på tätskiktet.

2009 var det praxis att ha silikon i skarven vägg/golv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.