Från Allt om trädgård

7. KLÄTTERVÄXTER FÖRSTÖR FASADEN


Det beror på vilka klätterväxter man planterar invid huset, och vad det är för fasad. För att vara på den säkra sidan kan man undvika växter med sugrötter, som klätterhortensia, klättervildvin eller murgröna, på en träfasad. Rötterna kan tränga in mellan bräderna och göra viss skada på fasaden. På en tegelvägg eller putsad vägg gör de ingen direkt skada. Däremot blir det fula märken när man drar loss växterna från väggen. För att undvika problem kan man ha en lös spaljé som hängs upp på rejäla krokar på husväggen. Dels blir det en luftspalt mellan växt och vägg, dels är spaljén lätt att lyfta av och vika ner om fasaden ska renoveras.

Stämmer det här? Jag har alltid trott att murgröna skadar tegelväggar!!
Jag har en större murgröna å en tegelvägg. Jag tycker den är vacker och frun tycker den är ful. Finns det något mer objektivt att grunda beslutet på?
 
Redigerat:
Murgrönan skadar tegelväggens fogar på sikt. Teglet brukar klara sig om det är av god kvalitet - fasadtegel är naturligtvis mer känsligt - men den dag man vill ta bort murgrönan upptäcker man att sugrötterna/murgrönans fästen har fastnat i teglet och det blir hart omöjligt att pilla bort dessa. Det är inte vackert med en tegelvägg full av torkade rester av sugfästen. Inte ens tegelvägg gillar konstant fukt och murgrönans rötter är så kraftiga att de kan spränga teglet. För att inte tala om att man riskerar att få in smådjur i huset. Myror klättrar gärna i klätterväxter. Husfasad är en dyrbar angelägenhet om det blir skador så
a) jag tycker det är jättevackert och håller inte med din fru och
b) jag månar mitt hus och har inte ens klätterväxter på spaljé på husfasaden utan sätter sådana på andra platser i trädgården.

För väldigt många år sedan var jag spekulant på ett gammalt underbart hus med ena gaveln täckt av pampigt gammalt vildvin. Jag avstod från köpet av ovan anledning.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.