364 läst · 11 svar
364 läst
11 svar
Skada/slitage vid byte.. vem ska betala?
Tjo alla, detta är kanske en "enkel" fråga men är osäker så vill fråga er.
Jag fick en diskmaskin installerad av VVS firma, när dom kopplar in den går rören under diskhon sönder, det plaströr som leder vatten spricker lite (inte direkt nya). Dom valde då att prova limma ihop dom och sa att om det inte håller så får vi byta dom.
Nu märker jag det småläcker lite så det måste bytas, dom vill då ta betalt för nytt rör + arbete för detta.
Jag kan tycka att rör det kan jag stå för men det var ju faktiskt dom som hade sönder dom när dom bytte, borde dom inte iaf stå för själva arbetskostnaden då? Eller är jag naiv?
MVH
Undrande
Jag fick en diskmaskin installerad av VVS firma, när dom kopplar in den går rören under diskhon sönder, det plaströr som leder vatten spricker lite (inte direkt nya). Dom valde då att prova limma ihop dom och sa att om det inte håller så får vi byta dom.
Nu märker jag det småläcker lite så det måste bytas, dom vill då ta betalt för nytt rör + arbete för detta.
Jag kan tycka att rör det kan jag stå för men det var ju faktiskt dom som hade sönder dom när dom bytte, borde dom inte iaf stå för själva arbetskostnaden då? Eller är jag naiv?
MVH
Undrande
En hederlig firma hade givetvis åtgärdat sitt klanteri utan att det kostade kunden något. Tyvärr verkar du råkat ut för en oseriös firma. Du är inte naiv och de borde givetvis även stå för röret då de förstörde det gamla. Hederliga hantverkare verkar tyvärr vara en utdöende art, nu verkar det bara gälla att sko sig så mycket som möjligt på kunden.
Är det samma hos bilverkstäder? Man kommer in med en genomrostad 20 år gammal bil och vill ha nåt litet jobb utfört, typ byte av bromsok. Men bromsrören är så rostiga att dom börjar läcka vid minsta rörelse. Ska verkstaden stå för allt utöver bromsoket?L lbgu skrev:En hederlig firma hade givetvis åtgärdat sitt klanteri utan att det kostade kunden något. Tyvärr verkar du råkat ut för en oseriös firma. Du är inte naiv och de borde givetvis även stå för röret då de förstörde det gamla. Hederliga hantverkare verkar tyvärr vara en utdöende art, nu verkar det bara gälla att sko sig så mycket som möjligt på kunden.
Dålig jämförelse. Tror knappast plaströren var så dåliga att de sprack bara för att någon nuddade dem. Givetvis klantade sig någon. Och klantar man sig så ska man stå för konsekvenserna, annars lär klantandet fortsätta.RoTe skrev:
Du gör ett antagande och jag kan inte stå bakom det antagandet. Självklart är alla såna här trådstarter utan bild trots att alla äger en mobiltelefon med kamera idag. Med bild kanske jag kan säga att du har rätt.L lbgu skrev:
Jag har också varit med om att slangen som tömmer diskvattnet blir så skört av diskmedlet att det går av för ingenting.
Det måste ligga på kunden att avloppsslangen är i bra skick så att den kan hanteras och installeras.
Kunde ska vara glad att dom blev uppmärksammad på att slangen var dålig i stället för att å ett blött golv några månader senare.
Det måste ligga på kunden att avloppsslangen är i bra skick så att den kan hanteras och installeras.
Kunde ska vara glad att dom blev uppmärksammad på att slangen var dålig i stället för att å ett blött golv några månader senare.
Nu låter det väl som det är paketet med vattenlås osv som har spruckit. Avloppsslangen till maskinen brukar väl ingå i en ny maskin.
Men jag kan nog också tycka att om vattenlåset är så gammalt att det spricker så får det ses som husunderhåll, och inte något firman skall lastas för. Möjligen borde de vägrat försöka installera när de såg röret.
Någorlunda moderna vattenlås är väldigt stabila och tål mycket. Nästan omöjliga att spräcka genom "klantighet".
Men jag kan nog också tycka att om vattenlåset är så gammalt att det spricker så får det ses som husunderhåll, och inte något firman skall lastas för. Möjligen borde de vägrat försöka installera när de såg röret.
Någorlunda moderna vattenlås är väldigt stabila och tål mycket. Nästan omöjliga att spräcka genom "klantighet".
Svårt att säga utan att veta mer. Hade jag brutit nåt pga av vald hade jag erkänt det och bytt ut skiten. Men det hände att sak och ting har stått i samma läge i 30 år och sofort man tar i det så börjar det läcka tilll exempel packningar eller plast som har härdat. Men konstigt att göra ett försök med lim.
Är det vattenlåset som läcker?
Isf är det bara att köpa ett nytt. Om det inte klara demonteringen så skall ju inte hantverkaren stå för detta. Dock skulle man byta det direkt och inte ens försöka limma det. Den biten tyder tyvärr på någon som inte vet hur man gör och har dabbat sig.
Sen är det frågan om det är värt att bråka om dessa hundralapparna ändå?
Frågan är vad som är sönder och hur gammalt det är.
Isf är det bara att köpa ett nytt. Om det inte klara demonteringen så skall ju inte hantverkaren stå för detta. Dock skulle man byta det direkt och inte ens försöka limma det. Den biten tyder tyvärr på någon som inte vet hur man gör och har dabbat sig.
Sen är det frågan om det är värt att bråka om dessa hundralapparna ändå?
Frågan är vad som är sönder och hur gammalt det är.
Vi gör alla antaganden. Jag antar att det är väldigt osannolikt att ett avloppsrör från en vask är så dåligt att det går sönder ifall man är försiktig/professionell när man hanterar det. Mycket troligare att hantverkaren lyckats trycka till röret av misstag när han håller på att montera diskmaskinsavloppet.RoTe skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur gör man med rotavdrag vid skada som delvis täcks av försäkring?
Övrigt husrelaterat -
Vad ska man räkna med vid tilläggsarbete? Badrum-Vattenskada
Badrum -
Kostnad för yt- & tätskikt vid vattenskada badrum
Badrum -
Fuktskada badrum vid dörröppning
Badrum -
Arbetsgången vid skada mellan kontraktskrivning och tillträde?
Juridik