Har precis skrivit kontrakt på en bostadsrätt där badrummet har kaklade väggar och en golvmatta.

Där tvättmaskinen har stått har det blivit ett hål i plastmattan (ca: 10x5 mm) pga nötning. Jag har ingen som helst aning om det har blivit något problem med fuktspärren. Fastigheten är byggd 1980 och badrummet inte renoverat sedan dess. Det är betongbjälklag och det finns badkar så det utsatta området är inte direkt utsatt för vatten även om det är ganska nära golvbrunnen.

När vi skrev kontrakt tog vi hänsyn till att det eventuellt behövdes ett helt nytt badrum men man börjar ju fundera om det går att lösa på något annat sätt. Kaklet är helt ok.

Det känns ju lite bondmek att försöka plasta igen mattan och hålla tummarna.

Ytterst tacksam för tips!
 
Plattsattaren skrev:
För att vara säker att det inte e någon fukt under mattan så får du nog ta ditt någon som kollar det med en fuktmätare.
I värsta fall kan det väl vara som så att det endast är plastmattan som utgör fuktspärr?
 
Det finns sannolikt ingen ytterligare fuktspärr utan plastmattan utgör fuktspärren.

Förmodligen handlar det om huruvida vatten regelbundet har kunnat komma ner igenom den skada som maskinen orsakat. En fuktmätning är enklaste sättet att kontrollera det!
 
Generellt lagar man inte plastmattor i badrum som är 26 år gamla.
Dels är plasten väldigt skör och dels måste den hantverkare som gör det lämna 2+8 års garanti på jobbet enl "nya" konsumenttjänstlagen....

Problemet är att om golvmattan skall bytas måste även väggarna göras om då HELA våtrummet skall uppfylla dagens krav vid renovering och dit räknas golvbyte = totalrenovering
 
johan77 skrev:
Det finns sannolikt ingen ytterligare fuktspärr utan plastmattan utgör fuktspärren.

Förmodligen handlar det om huruvida vatten regelbundet har kunnat komma ner igenom den skada som maskinen orsakat. En fuktmätning är enklaste sättet att kontrollera det!
Jo jag funderar på det men det dröjer tills vi får tillträde till lägenheten. Någon som har en aning om vad en fuktmätning kan kosta?
Jag vill ju bara mäta fukten på ett enda ställe och inte i hela badrummet.

slitvargen skrev:
Generellt lagar man inte plastmattor i badrum som är 26 år gamla.
Dels är plasten väldigt skör och dels måste den hantverkare som gör det lämna 2+8 års garanti på jobbet enl "nya" konsumenttjänstlagen....

Problemet är att om golvmattan skall bytas måste även väggarna göras om då HELA våtrummet skall uppfylla dagens krav vid renovering och dit räknas golvbyte = totalrenovering
Vad räknar man för livslängd på en plastmatta kontra en kaklad yta?
Jag räknar ju med att ett försäkringsbolag kan börja krångla med mig och att det ur deras synpunkt är ett badrum med 0-värde pga åldern.

Försöker bilda mig en uppfattning om vad en totalrenovering kan gå på, det är ju inte aktuellt att flytta golvbrunn, vattenrör eller el.
 
Även om du inte skall flytta golvbrunnen så åker du nog på att byta den för att få en idag godkänd golvbrunn.

// Snozzi
 
lite bondmek men....
skulle man inte kunna reparera mattat med Aquatät om det är en PVC matta och materialet under är oskadat från fukt.
 
Stenback skrev:
Jo jag funderar på det men det dröjer tills vi får tillträde till lägenheten. Någon som har en aning om vad en fuktmätning kan kosta?
Jag vill ju bara mäta fukten på ett enda ställe och inte i hela badrummet.

Vad räknar man för livslängd på en plastmatta kontra en kaklad yta?
Jag räknar ju med att ett försäkringsbolag kan börja krångla med mig och att det ur deras synpunkt är ett badrum med 0-värde pga åldern.

Försöker bilda mig en uppfattning om vad en totalrenovering kan gå på, det är ju inte aktuellt att flytta golvbrunn, vattenrör eller el.

Försäkringsbolagan brukar ha en avkrivningstid på plastmattor på ca 2-3 år o klakel o klinkers brukar ligga på 10 år..
Även om det inte menas att det är livslängden men det kan ju ge en uppfattning om vilka skillnader det är..
 
Stefan_h skrev:
Försäkringsbolagan brukar ha en avkrivningstid på plastmattor på ca 2-3 år o klakel o klinkers brukar ligga på 10 år..
Nja, riktigt så illa är det inte.
Plastmatta i våtrum brukar vara fri från avskrivningar de första 5 åren och därefter skrivs den av med 8% per år.
För kakel gäller 10 avskrivningsfria år och därefter 5% per år.

Det gör att plastmattan når full avskrivning efter 15 år, och kaklet först efter 26 år. Full avskrivning innebär 80% avdrag på dagsvärdet.
 
När vi hade en vattenskada i vårt badrum som byggdes för 8 år sedan fick vi inte en krona för mattan.. Enl skaderegleraren är den helt avskriven efter 2 år...
 
Stefan_h skrev:
När vi hade en vattenskada i vårt badrum som byggdes för 8 år sedan fick vi inte en krona för mattan.. Enl skaderegleraren är den helt avskriven efter 2 år...
Dom regler jag nämnde ovan gäller hos Trygg-Hansa, Länsförsäkringar, IF, Folksam, Zürich (när dom teckade privata försäkringar) och Holmia (när dom fanns).

Det låter som att du antingen har blivit blåst, hade en riktig skitförsäkring eller ett riktigt risigt badrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.