Vi har byggt hus, marken här har inte brukats på ett tag men tidigare har det bedrivits odling här (säd, hö osv.)

Under bygget fick vi 3-4 lass jord (från dem som gjorde grunden, antar att den kommer från ett annat bygge) som det är tänkt att vi ska höja upp marknivån med. Vi har även en del jord kvar som schaktades bort när husgrunden gjordes. Tanken är att vi ska breda ut all jord och så gräs, anlägga land, rabatter, osv. i slutet av sommaren/början av hösten. Det tråkiga är bara att vi nu ser att det växer KIRSKÅL i den jorden som vi fick. Vad gör man? Ska vi be att de kommer o hämtar jorden igen? Kan vi bre ut den och bre "vår" jord över?
 
Kirskål växer upp ifrån en rot som "vandrarfram" ca 10-15 cm under marken. Skall man bli av med den måste alla rötter tas upp, man kan inte missa en cm då växer den vidare.

Det fungerar inte att bre över annan jord. Men jag har inga problem med den på gräsmattan. Min trädgård har inte blivit skött på 10 år och vissa rabatter är 95% kirskål. Andra har ingen alls men då skiljer det en bit gräsmatta, som iaf har blivit klippt kontinuerligt.

Ni kanske kan ha jorden till gräsmattan och köpa annan jord till rabatter och odlingar, men beslutet är ert att ta.
 
Tack för svaret. Jag har fått lite info även i andra forum och vi har ringt de som lämnade jorden här och de ska komma o hämta den igen.
 
Bosse Rapne hade ett enkelt tips om hur man blir av med den.

Som han säger är det inte lång att försöka få bort rötterna utan dessa låter man vara kvar och istället svälter man dom.
Bren ni ut jordhögen där bi ska ha den och täcker sen allt med tidningspapper (det är nedbrytbart och kommer efter nått år att bli till jord). ALLT ska täckas in så att det inte kan komma ner något ljus.
Sen kan ni spria ut er andra jord ovanpå alltihopa. Till gräsmatan hade det funkat då denna ändå klipps regelbundet.

Han har samma tips om rabatter.. rensa bort allt synligt kål.. sätt dom växter du vill ska växa i rabatten, täck sen allt övrigt med tidningspapper och släng sist över ett lager med täckbart ovanpå tidningarna.
På detta sätt ska kålen dö då den inte får något ljus och efter nått år har både tidningspapper och täckbark multnat och du har en fin rabatt igen.. Skulle det ändå inte bli hundra så upprepa igen året efter.

Kan kanske fungera....
 
Benny_o_Lina skrev:
Kan kanske fungera....
Har provat. Fungerar inte.
Enligt min mening är det enda som fungerar att gräva bort eller möjligen att göra en bra stensatt uteplats ovanpå. Ni tog rätt beslut att skicka tillbaka jorden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.