Hej!
Tyvärr har jag ingen bild just nu så ni får använda fantasin
På övervåningen har vi en spaljé i anslutning till trappa och allrum. Jag är inne på att ta bort spaljén för att rummet ska upplevas mer luftigt.
Tycker att spaljé ändu upp till tak är lite fult.
Jag funderar på att helt enkelt kapa och sätta en slags överbräda på det hela. Min fråga är om det finns någon standard för hur högt jag behöver kapa?
Kan poängtera att jag har ju småbarn så vill ju naturligtvis inte ha alldeles för lågt
På övervåningen har vi en spaljé i anslutning till trappa och allrum. Jag är inne på att ta bort spaljén för att rummet ska upplevas mer luftigt.
Jag funderar på att helt enkelt kapa och sätta en slags överbräda på det hela. Min fråga är om det finns någon standard för hur högt jag behöver kapa?
Kan poängtera att jag har ju småbarn så vill ju naturligtvis inte ha alldeles för lågt
900mm över golv brukar man ha inomhus så länge bjälklagshöjden är max 3m..W Watisdiz skrev:Hej!
Redigerat:
Stort tack för båda svaren 900 och 1100.R Rejäl skrev:
Tyckte kändes alldeles för lågt och 1100 lite väl högt, så jag får väl landa på 1000 eller något sånt
Bonusfråga:
Mitt tillvägagångssätt kommer vara ungefär att kapa nuvarande "pinnar" till rätt längd och sedan köpa överliggande bräda.
Hur bör jag fästa brädan utan att det syns så att säga? Tips?
Kommer det verkligen att hålla?
Eftersom jag har snubblat och ramlat riktigt illa en gång och fångats upp av en sådan spaljé som du beskriver undrar jag om det håller om den inte är förankrad i taket, vilket jag antar att den är nu? Om inte vår spaljé hade varit där hade jag farit med huvudet först, rakt ut.
(Jag hade själv långtgående planer på att ta bort vår men ändrade mig efter den händelsen.)
Om du bara vill ha ett räcke bör det vara konstruerat för det.
Kanske kommer din spaljé att hålla även som räcke men försäkra dig om det först, eller säkra upp där det behövs.
Eftersom jag har snubblat och ramlat riktigt illa en gång och fångats upp av en sådan spaljé som du beskriver undrar jag om det håller om den inte är förankrad i taket, vilket jag antar att den är nu? Om inte vår spaljé hade varit där hade jag farit med huvudet först, rakt ut.
(Jag hade själv långtgående planer på att ta bort vår men ändrade mig efter den händelsen.)
Kanske kommer din spaljé att hålla även som räcke men försäkra dig om det först, eller säkra upp där det behövs.
Du får plugga varje spjäla, har du bilder på hur det ser ut..W Watisdiz skrev:Stort tack för båda svaren 900 och 1100.
Tyckte kändes alldeles för lågt och 1100 lite väl högt, så jag får väl landa på 1000 eller något sånt
Bonusfråga:
Mitt tillvägagångssätt kommer vara ungefär att kapa nuvarande "pinnar" till rätt längd och sedan köpa överliggande bräda.
Hur bör jag fästa brädan utan att det syns så att säga? Tips?
900mm över golv är ett minimum mått som de flesta trapptillverkare vill hålla..
1100mm över golv gäller publika utrymmen, utomhus, korridorer mm..
Så det blir bra med vilket som du blir nöjd med!
Du har helt rätt. Det går som en slags "ram"(bräda) längs snedvägg och tak. Brädan ser ut att vara spikad.Jiji skrev:Kommer det verkligen att hålla?
Pinnarna går ju från golv till tak.
Jag återkommer med bilder ikväll stort tack för engagemanget
Jiji skrev:Kommer det verkligen att hålla?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär ser det ut.
Längd 195 cm
Lägst höjd 137 cm
Varje stolpe/pinne är
30mm*55mm
Första pinnen är dock 55*55
När jag rycker i pinnarna så sviktar de pinnar som är bortåt. Låter farligt när jag säger sviktar, men inte helt stumt iaf. De främre pinnarna är dock stumma, tänker att det kanske beror på relingen som är skruvad tvärs över.
Liknande trådar
-
Ta bort omkastarvred och kolv i FM Mattson-blandare
Vatten & Avlopp -
Bila bort klack pannrum utan att förstöra badrummet
Grund & Markarbeten -
Ta bort färg (?) på betongvägg
Färg, Måla & Tapetsera -
Måla över fuktfläckar imed täckande färg- alt tvätta bort
Färg, Måla & Tapetsera -
Kan man ta bort luftspalt när man putsar ytterväggen
Byggmaterial & Byggteknik