Hej, håller på och byter tak. Kikade på de nya pannorna de lagt upp. Är det okej att de ser ut så här? Närbild på nya takpannor med potentiella defekter eller smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ny taktäckning med betongtakpannor och synlig märkning från bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Staffans2000
Ja.
 
Är det ett svart-vitt foto?
Vad är det för material?
Var någonstans i landet?

Och sist, men inte minst: Vad tycker du är fel?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Är det ett svart-vitt foto?
Vad är det för material?
Var någonstans i landet?

Och sist, men inte minst: Vad tycker du är fel?
Nej det är ett färg foto men det blänker nog. Tanken om det är rätt eller fel är "bitarna" som är på pannorna
 
A AlwaysAndForever skrev:
Hej, håller på och byter tak. Kikade på de nya pannorna de lagt upp. Är det okej att de ser ut så här? [bild] [bild]
Ser helt ok ut.
 
Ser alla ut så där eller bara några stycken?
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Ser alla ut så där eller bara några stycken?
Ska fråga maken. Gör det skillnad?
 
Förresten.
Så här gjorde de längst ner på taket. Aldrig sett det förut. Är det nåt bytt godkänt sätt? Tak med takpannor och en takränna som avslutas med en ovanlig lutning och ansluter till ett stuprör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takdetalj där vågformade takplattor möter takfotsplåt med en synlig tätning längst ned på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A AlwaysAndForever skrev:
Förresten.
Så här gjorde de längst ner på taket. Aldrig sett det förut. Är det nåt bytt godkänt sätt? [bild] [bild]
vad jag förstår så är det rätt. Det de skulle ha gjort är att kapat pappen tidigare så inte den syns.
Man lägger ju en remsa med papp längst med, sen takfotsplåten och till sist papp igen.
De kan hävda att dem gjort på detta vis för att inte pannan ska skava mot plåten och på så vis att plåten kommer rosta i framtiden.
Nu är jag ingen takläggare så är inte hundra på mitt svar men förmodar att det kan vara så.
 
  • Gilla
Mjölsered och 1 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
vad jag förstår så är det rätt. Det de skulle ha gjort är att kapat pappen tidigare så inte den syns.
Man lägger ju en remsa med papp längst med, sen takfotsplåten och till sist papp igen.
De kan hävda att dem gjort på detta vis för att inte pannan ska skava mot plåten och på så vis att plåten kommer rosta i framtiden.
Nu är jag ingen takläggare så är inte hundra på mitt svar men förmodar att det kan vara så.
Tack
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
A AlwaysAndForever skrev:
Så här gjorde de längst ner på taket. Aldrig sett det förut. Är det nåt bytt godkänt sätt?
Det kanske hade gått att passa hängrännans utlopp bättre i stupröret än så här
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Staffans2000
Takpannorna skall sluta utanför fotplåten.
Det här är fel.
 
  • Gilla
Filipholmstrom
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Takpannorna skall sluta utanför fotplåten.
Det här är fel.
Hur säker är du på det?
 
Pannorna ligger rätt eftersom det ligger mot plåten och inte mot nån läkt .
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Takpannorna skall sluta utanför fotplåten.
Det här är fel.
Kan det bli bättre i detta fall?
Förhoppningsvis har de delat in taket så att det är i hela pannor från fot till nock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.