Vi har precis köpt ett hus från 1915 och hittat superfina orörda brädgolv under diverse andra golv. Nu klurar vi på om vi ska slipa dem och sen såpa eller om man rent ut av bara ska såpa dem? De har ju väldigt fin patina som de är just nu, men på vissa ställen har spikar från mattor rivit upp golven lite, kan man typ punktslipa på vissa ställen eller borde man bara slipa hela golvet? Nån som valt att behålla ett gammalt undergick utan att slipa?

Med vänlig hälsning en som är helt ny på det här med hus ‍♀️

• Ett gammalt, orört träbrädgolv med spikmärken och patina i ett tomt rum med kartonger och elkablar på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
PercyP
  • Laddar…
Slipa hela, annars blir det fläckigt.

• Gilla
kest
  • Laddar…
Det ser ohyvlat ut. Är det inte risk att få stickor från det om du lämnar det som det är? Eller ser jag fel på bilden? Jag skulle slipa det. Gamla undergolv som inte från början var avsedda att vara synliga kan vara i ganska mjukt och ömtåligt trä. Det kan bli snyggt ändå. Men hur länge det fortsätter vara snyggt beror på hur utsatt läge det är.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Är ganska säker på att det är hyvlat, det är väldigt mjukt och lent :)

Då såg jag fel på bilden. Men jag skulle nog slipa i alla fall.

Det där ser ut som ett undergolv, alltså inte avsett att ha som golv att gå på, det ligger under annan parkett eller liknande. visst kan man ha det som golv men tanken var nog inte det från början.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
tovelisa tovelisa skrev:
eller om man rent ut av bara ska såpa dem? De har ju väldigt fin patina som de är just nu
Vill du ha dem som skurgolv kanske det är bäst att inte slipa. Skurgolv blir med tiden lite mindre ömtåliga, och en slipning förstör den lite hårdare ytan. Så fortsättningen på hur jag skulle göra är att jag skulle slipa och sedan olja eller möjligen lacka. Men vill du bara ha dem som skurgolv blir situationen en annan.

Vi är väldigt sugna på skurgolv även om det kanske finns mer praktiska lösningar... Tänker att vi kanske får testa att såpa och se hur det känns, blir det inte bra kan vi ju alltid slipa.
Att det är ett undergolv är vi väl medvetna om, men tycker att det är väldigt fint ändå :)

Har ett hus från 1919 med liknande förutsättningar.

Tips/råd: Såpa inte.

Slipa golvet och lägg tre lager med en matt lack. Du kan även blanda in vitt pigment i den matta lacken. Underhållsfritt deluxe i säkert 10 år. Kommer bli jättefint. Golven ser helt obehandlade ut.

• Gilla
Trixern
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.