Hej

Jag håller på att gjuta en mur där jag ska ställa ett växthus ovanpå.
Jag har grävt ur, lagt 20 cm makadam och håller på att göra en form för betong (10 cm hög 20 cm bred). Ovan på detta ska jag sen lägga leca och sen tegel.

Frågan är:
Spontant vill jag lägga markduk mellan betongen och makadamen för att det inte ska blanda sig, och jag vill ha så bra "dränering" som möjligt. Ska jag göra det? Om inte varför?
 
H
nej
 
Du la markduk under makadamen va?
 
shomakie skrev:
Du la markduk under makadamen va?
Ja, jag la markduk underst i gropen. dvs mellan lera/jord och makadam.

Men varför ska man inte ha markduk underst i formen?
När jag vibrerar/stompar betongen så kommer det ju att rinna ner massa betong i makadamen och då leder den ju inte bort lika mycket vatten samt motverkar tjällyftning?
 
H
yakumo skrev:
Ja, jag la markduk underst i gropen. dvs mellan lera/jord och makadam.

Men varför ska man inte ha markduk underst i formen?
När jag vibrerar/stompar betongen så kommer det ju att rinna ner massa betong i makadamen och då leder den ju inte bort lika mycket vatten samt motverkar tjällyftning?
arbetar som byggentreprenör och skulle aldrig få för oss att lägga någon duk ovan makadamen.
Finns betongsparduk som man kan lägga på men den lilla kostnaden man tjänar i att några få liter inte rinner ner i makadamen förlorar man i extra arbete med duken.

Gör de bara inte, ingen nytta
 
Ok, tack för alla svar.
 
Jag har gjutit. det blev bra. Vi gjorde betongen extra "torr" så att det inte rann ner så mycket mellan stenarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.