Jag går i tankar att tilläggsisolera vinden i vårt hus (1923, kakelugnar, stickespån med betongpannor, reveterad fasad ingen luftspalt i taket) med 40 cm löscellulosa på de befintliga 10 cm glasfiber.

Ni som har gjort liknande. Hur ska man tänka angående fuktproblematiken? Vad är era erfarenheter?

Killen från firman jag hade här såg inga problem alls med det men det kanske säger sig själv.

Vill verkligen inte skapa fuktproblem men gärna få det både varmare på vintern, svalare på sommaren och spara på värme.

B Benjamin1983 skrev:
Jag går i tankar att tilläggsisolera vinden i vårt hus (1923, kakelugnar, stickespån med betongpannor, reveterad fasad ingen luftspalt i taket) med 40 cm löscellulosa på de befintliga 10 cm glasfiber.

Ni som har gjort liknande. Hur ska man tänka angående fuktproblematiken? Vad är era erfarenheter?

Killen från firman jag hade här såg inga problem alls med det men det kanske säger sig själv.

Vill verkligen inte skapa fuktproblem men gärna få det både varmare på vintern, svalare på sommaren och spara på värme.
Finns det några ventiler till vinden idag?
Om det uppstår problem kan man ju installera en avfuktare.

T Tompafix skrev:
Finns det några ventiler till vinden idag?
Om det uppstår problem kan man ju installera en avfuktare.
Nej inga ventiler i dagsläge.

• Gilla
whak
  • Laddar…
Många parametrar att ta hänsyn till.
Jag antar att det inte finns någon ångbroms och att det idag endast är självdrag?
Vinden kommer ju att bli kallare än idag, vilket kan leda till problem. Vet att jag läst att gammal glasfiberisolering ska tas bort först om detta är grundförutsättningen. Men det finns bra sidor om hur man just tilläggsisolerar äldre hus.
Viktigaste efter är att ha koll på vinden ifall man märker fukt eller liknade.

T Tompafix skrev:
Många parametrar att ta hänsyn till.
Jag antar att det inte finns någon ångbroms och att det idag endast är självdrag?
Vinden kommer ju att bli kallare än idag, vilket kan leda till problem. Vet att jag läst att gammal glasfiberisolering ska tas bort först om detta är grundförutsättningen. Men det finns bra sidor om hur man just tilläggsisolerar äldre hus.
Viktigaste efter är att ha koll på vinden ifall man märker fukt eller liknade.
Precis, ingen ångbroms och bara självdrag.
T Tompafix skrev:
Denna sida beskriver problemen ganska väl [länk]
Tack för länken. Ja, den beskriver problemen bra. Men jag vet ändå inte riktigt hur jag ska tänka. Bara lägga 20 cm? Mer ventilation, mindre ventilation?

Vad jag förstår ska man undvika att det uppstår mer än 80 % luftfuktighet under längre perioder. Och då finns ju bara två sätt egentligen. Värma utrymmet, dvs tillåter värmeförluster eller förhindra att fukt tar sig upp till vinden dvs täta innertaket med någon ångspärr.

Finns det ingen som av egen erfarenhet kan ge råd hur man balanserar alla parametrar?

B Benjamin1983 skrev:

jag gjorde det cellulosa 40 cm ovanpå ca 20cm sågspån utfördes av firma. trähus med ventiler på gavlarna. marginell eller ingen elbesparing eller varmare på övervåning det var inte värt 34000

• Gilla
Benjamin1983
  • Laddar…
K kent svensk skrev:
jag gjorde det cellulosa 40 cm ovanpå ca 20cm sågspån utfördes av firma. trähus med ventiler på gavlarna. marginell eller ingen elbesparing eller varmare på övervåning det var inte värt 34000
Men du fick inga fuktproblem då?

Jag provade att lägga på 10 cm cellulosaskivor ovanpå de befintliga 20 cm kutterspån. Ingen ångspärr och vinden är ventilerad i takfoten och via gavelventiler. Det funkade inte alls utan blev för fuktigt direkt, så jag fick ta bort tilläggsisoleringen igen.

• Gilla
Benjamin1983
  • Laddar…
Jag har 40cm cellulosa lösull på 20 cm kutter. Med inrådan från "säljaren/ingenjören" så stängdes takfoten med vindduk för att inte överventilera vinden. Isolering direkt i mot duken.
Ventilerad nock samt en ventil i gaveln. Ingen spärr i innertaket.
Den nya sponten ser fortfarande ny ut på vinden efter 5 år.

• Gilla
Benjamin1983
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag har 40cm cellulosa lösull på 20 cm kutter. Med inrådan från "säljaren/ingenjören" så stängdes takfoten med vindduk för att inte överventilera vinden. Isolering ända imot duken.
Ventilation i nock samt en ventil i gaveln. Ingen spärr i innertaket.
Den nya sponten ser fortfarande ny ut på vinden efter 5 år.
Och det är ju det som är så himla svårt med det här. Det verkar vara ett himla vetenskap men vem kan det på riktigt liksom.

Hur har du upplevt energibesparingen/komfortvinsten?

Ja självklart ger det energibesparing. Det kan man ju inte trolla bort. Har inga siffror då vi i samma veva byggde ut huset rätt mycket.

B Benjamin1983 skrev:
Och det är ju det som är så himla svårt med det här. Det verkar vara ett himla vetenskap men vem kan det på riktigt liksom.

Hur har du upplevt energibesparingen/komfortvinsten?
I samma veva installerade jag F ventilation, de kostar en fläkt, lite spiro och takhuv plus en elektriker. Det skulle jag råda dig till om du har självdrag.

• Gilla
Benjamin1983
  • Laddar…
Svårt att veta hur huset reagerar, varje hus är ju unikt. Vi tilläggsisolerade med 40cm cellulosa på befintligt sågspån och kutterspån i samband med takbyte i april 2021. Hus byggt 1924, självdrag med vedeldning och LLVP. Lite ventilation vid takfoten, inga tecken alls på mögel ännu på den nya råspånten efter 2,5 år. Kanske tack vare varm murstock på vintrarna?

• Gilla
Benjamin1983
  • Laddar…
S Scimitar skrev:
Svårt att veta hur huset reagerar, varje hus är ju unikt. Vi tilläggsisolerade med 40cm cellulosa på befintligt sågspån och kutterspån i samband med takbyte i april 2021. Hus byggt 1924, självdrag med vedeldning och LLVP. Lite ventilation vid takfoten, inga tecken alls på mögel ännu på den nya råspånten efter 2,5 år. Kanske tack vare varm murstock på vintrarna?
Låter lite som vårt hus då. Murstocken hos oss används flitigt under vintern.

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.