Hej,

Har köpt hem 2 pall Vittinge T-11 tegelpannor och en mängd virke av olika mått.
Min fråga är hur jag bäst skyddar/förvarar virket utomhus över hösten och vintern?

De måste ligga på marken, men jag tänkte mig en tjock presenning på marken, sen ett antal skräp-brädor på tvären som jag lägger allt virke på för att få luft underifrån och slät yta. Sen på höjden lägger jag några tunnare brädor på tvären vid vissa intervall för att ge mer luftning emellan dessa. Viker presenningen runt virket och spänner ihop det med rep.
Blir det fuktigt inuti presenningen med denna metod. Ska jag låta det finnas öppningar i presenningen på sidorna?

Blir det bättre resultat mot fukt om jag lägger tvärbrädorna först på marken, sen presenningen och sen virket och virar runt som ovan?

Eller något annat förslag som inte kräver massa annan utrustning?
 
Gäller att man får in luft men håller virket borta från regn.
 
Det lilla jag vet om byggvirke är att absolut inte kan förvara det direkt på marken - skaffa några rejäla eu-pallar eller annat passande och ha minst 2 på varandra så att materialet kommer upp minst 40cm från marken. Tror inte att du behöver någon pressening på marken om du får upp prylarna lite högre, markfukten kan knappast påverka då. Tunnare brädor emellan med jämna mellanrum låter smart!

Helst ska det vara (helst veckad som gör det lite luftigt) plåt ovanpå virket som tak och sedan kan pressening läggas över plåt och virke. Gärna lite löst draperat så luft kan cirkulera hjälpligt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.