Medlem
· Södermanland
· 224 inlägg
Tjenare, ska byta blandare i köket.
Men den nya blandarens rör/kopplingar känner jag inte igen.
Hur ska de fästas på nuvarande kopplingar?
Se bilder.
Får man allt man behöver eller kan man behöva köpa till delar?
Den tredje bilden är inte aktuellt utan ett tydliggörande hur det ser ut på motsvarande köksblandare.
Tack på förhand!
Se bilder.
Den tredje bilden är inte aktuellt utan ett tydliggörande hur det ser ut på motsvarande köksblandare.
Tack på förhand!
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 521 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 521 inlägg
Är det på ballofixerna i bild 4 du ska koppla in den nya blandaren? Sitter det liknande slangar med en mutter där idag?
I så fall behöver du nya klämringar som passar på slangen som följde med den nya blandaren och om du inte får loss muttern från den gamla även nya muttrar som passar till ballofixen. Ska man följa instruktionerna ska det vara samma märke på muttrar/klämringar som på ballofixen, men det kan vara lite knepigt att hitta (eller veta vilket märke det är) om man har otur.
Ett annat alternativ är att skruva lös hela slangarna från den gamla blandaren och sätta dom på den nya om det passar, då behöver du inte köpa några nya prylar.
I så fall behöver du nya klämringar som passar på slangen som följde med den nya blandaren och om du inte får loss muttern från den gamla även nya muttrar som passar till ballofixen. Ska man följa instruktionerna ska det vara samma märke på muttrar/klämringar som på ballofixen, men det kan vara lite knepigt att hitta (eller veta vilket märke det är) om man har otur.
Ett annat alternativ är att skruva lös hela slangarna från den gamla blandaren och sätta dom på den nya om det passar, då behöver du inte köpa några nya prylar.
Bilderna av den inkopplade blandaren och avloppet, är det bilder av hur det ser ut idag?T Tummen_mitt_i_hand skrev:Tjenare, ska byta blandare i köket.
Se bilder.
Tack på förhand!
Det är inte säkert att blandaren passar rakt av. Det kan bl.a. vara annan storlek på anslutningen till diskmaskinen. Grejer brukar finnas att köpa lite överallt (Bauhaus, Byggmax, Biltema, etc.).
Unna dig gärna någonting sånt här - https://www.amazon.se/TYFYH-installeringsnyckel-installationsverktyg-diskbänksnyckel-reparationsverktyg/dp/B09QHSGWKR/ref=asc_df_B09QHSGWKR/
Tror att det kan finnas på typ Jula och Biltema för några tior. Gör livet lite lättare.
Tror att det heter "sink wrench" på engelska. Vet ej vad heter på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit - TS nästa inlägg visar att han inte har användning av verktyg av aktuellt slag.
Redigerat:
Medlem
· Södermanland
· 224 inlägg
Tack!
Mer knepigt än en ikeablandare 😊
Men ska muttern skruvas på nya slangen, se bifogad bild.
De tidigare jag monterat har liksom haft med en mutter som ska fästas på befintliga rör.
Har inte alls sett ut så här med raka släta rörstumpar.
Tack snälla!
Mer knepigt än en ikeablandare 😊
Men ska muttern skruvas på nya slangen, se bifogad bild.
De tidigare jag monterat har liksom haft med en mutter som ska fästas på befintliga rör.
Har inte alls sett ut så här med raka släta rörstumpar.
Tack snälla!
Nej. Den blandare du har köpt installeras med klämringskopplingar.T Tummen_mitt_i_hand skrev:
Jag är inte 100, men tror att de långa "muttrarna" används när du skruvar fast blandaren från undersidan. Har du ingen medföljande dokumentation?
Edit - så var det...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://media.hornbach.se/hb/installationmanual/as.47542664.pdf
Edit 2 - Jag vet inte hår lång skruven/gängstången som sticker i botten av blandaren är, men skulle råda dig att kolla att den inte kommer att gå igenom den långa muttern allt för mycket. För om den gör det, då kan du behöva en lång hylsa för att skruva fast blandaren.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "gängstången"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Kika här, så förstår du mer sen.T Tummen_mitt_i_hand skrev:
Medlem
· Södermanland
· 224 inlägg
Produkter som diskuteras i tråden