Hej
Jag har ett tegeltak, under teglet är det vindpapp sen spont som ni ser på bilden innefrån.
Jag ska byta sponten och tagit bort bef isolering som ni ser på bilden. Där fanns även luftspalt som uppfördes med masonitskiva som skapade en spalt mellan sponten ni ser på bilden och isoleringen jag nu tagit bort som inte syns på bilden.
Är det någon ide att montera mögelstoppers som jag ritat in på bilde i röda ciklar, två i varje takstolsfack så att säga eller är det onödigt? De nederastsa prickarna på bilden , där ser man till och med hur de nedre vånningens vägg kommer upp till taket med luft som kommer in från ventilationshål i teglet sen cirkulerar det väl runt och ut
När den nya sponten ligger kommer jag montera dit luftspalten igen och sen lägga på ny isolering och sen plastångspärr, (den blåa duken åldersbestsändig) sen tejpa alla skarvar och sen gipsa och ha färdigt innertak, jag kommer ha öppet hela vägen till knocken och låta tvärbalkarna vara synliga .
Det kommer vara uppvärmt där uppe jämt och ständigt

Frågan är väl om det med mögelstoppers är bra eller onödigt?
PÅ undrevåningen är det tegelfasadvägg med ventilationshål i fasaden och den luftspalten som är mellan tegelväggen och träregelstommen går runt hela huset och även upp mot taket så det verkar taket tidigare ventilerat /ccirkulerat i hop med fasaden och det tycker jag det borde få fortsätta göra. Dock ska jag putsa fasaden också, bifogar bild på fasadteglet,

• Vind med trätak och synliga takbjälkar, en pall och byggmaterial på golvet. Röda cirklar markerar möjliga platser för mögelstoppers.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött tegelfasadshus med byggnadsställning framför, man står på ställningen och arbetar med muren, hål visas vid fönster och tegelstenar på marken.
    Skapa konto
  • Inomhusbild av tak med synliga träbjälkar och väggar, avskalad isolering, två fönster, och staplade brädor vid sidan om en stege.
    Skapa konto
  • Vindsvåning med exponerat trätak där spont och takstolar syns. Byggmaterial och verktyg finns på golvet. Ljus skiner in genom fönster.
    Skapa konto
R
Ja vid nock brukar man ha minst en i varje fack, du kan inte få till luftning emellan fasaden och råsponten så att luften kan fritt blåsa upp i luftningen?

Redigerat:
Du behöver ju ha någon typ av ventilation i luftspalten för att den ska göra nytta. Finns det andra öppningar ut så finns det ingen anledning att montera mögelstopp. Men om det saknas så är de en lösning på problemet.

D Daniel 109 skrev:
Du behöver ju ha någon typ av ventilation i luftspalten för att den ska göra nytta. Finns det andra öppningar ut så finns det ingen anledning att montera mögelstopp. Men om det saknas så är de en lösning på problemet.
hmm det finns nog ingen väg ut där uppe, förut har det ju gått ut genom ventiationen på kortsidorna högst upp som man kan skymta, då det låg en vind där uppe innan jag rev ner taket

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.