Bygger badrum. Jag har en fuktstyrd frånluftsfläkt som skickar luften till köksfläkttrumman.
Jag antar att jag även behöver fixa tilluft?
Eftersom innertaket sänks så blir det då snyggast att ha tilluftsventilen i taket, se skiss.
Frågan är då om jag bör ha en kallrasventil i den lodräta delen? Se skiss!
Om det är relevant så är avståndet mellan tilluft och frånluft ca 4,8 m.
Jag antar att jag även behöver fixa tilluft?
Eftersom innertaket sänks så blir det då snyggast att ha tilluftsventilen i taket, se skiss.
Frågan är då om jag bör ha en kallrasventil i den lodräta delen? Se skiss!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är relevant så är avståndet mellan tilluft och frånluft ca 4,8 m.
Jag hade mekanisk tilluft i badrummet tidigare. Stängde bara den tallriken i taket så ja bara fick frånluft. Duschar alltid med en glipa på dörren (hundarna går in och ut så vi stänger aldrig när vi är i badrummet) och det märks inte att jag stängde tilluften. Det blir inte ens imma på speglarna när sambon duschar så hon blir röd i skinnet.
Bästa svaret
Det man vanligtvis menar med kallrasskydd är ett spjäll som hindrar luft utifrån att komma in fel väg i en frånluftkanal. Det gör alltså din tilluftskanal till en lite sämre isolerad del av väggen bara.
Sen hajjade jag till lite på kopplad ut i kökstrumman, menar du samma kanal som köksfläkten är monterad på? Du kommer isf att trycka ut matos i badrummet.
Sen hajjade jag till lite på kopplad ut i kökstrumman, menar du samma kanal som köksfläkten är monterad på? Du kommer isf att trycka ut matos i badrummet.
Stort tack för info! Jag bara gissar - den går åt köket till. Får kolla upp detV vinylskiva skrev:Det man vanligtvis menar med kallrasskydd är ett spjäll som hindrar luft utifrån att komma in fel väg i en frånluftkanal. Det gör alltså din tilluftskanal till en lite sämre isolerad del av väggen bara.
Det var glädjande svar - tack alla! Såg inte fram emot att ta upp ett hål i timmerväggen
Liknande trådar
-
Skurvgolv på ny obehandlad golv i villa från -67
Byggnadsvård -
Var köper man Gyproc Habito armerad gipsskiva?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad har ni betalat i jämförelsepris per kWh för eran solanläggning?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Någon som vill ha körsbär i Vallentuna?
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Spännhylsa till DeWalt 621 överhandsfräs
Verktyg, Maskiner & Fordon