Ja ni.

Alla säger olika, ska jag börja lägga trallen utåt eller innåt? Borde inte göra en så stor skilnad tycker jag. Men jag föredrar nog att börja där ute där jag vet att det är rakt, eller? Husväggen behöver ju inte vara "rak" och det är väll snyggar om det är jämt utåt!

Hjälp!!!
 
Jag vet inte exakt hur det ska göras, men jag började innåt. Det blev en smärre justering på sista trallen innan "ramen".
 
Jag tänker lägga utifrån iaf. Just för att det syns mer vid ytterkanten om det inte går jämnt upp med bredden på trallen.
 
Jag hade börjat utifrån. Skulle det slut med en halv trall tycker jag att den gör sig bäst närmast huset.
 
För att slippa halva brädor inne eller ute så kan man även räkna och mäta ut trallens placering. Mitt däck är 3 m djupt, där ville jag ha 28x95 trall med små mellanrum. 3m / 95mm = 31.58 st. Avrundat till 31 bräder blir 3m/31st = 96,8 mm. Så jag beslutade mig för att varje bräda inklusive mellanrum fick ta 97 mm vilket gav ett djup på 3005 mm (31*97 - 2 mm för det sista mellanrummet). Visst 5mm överhäng men det är helt ok. Enda tricket med detta var att ibland kom två genomblöta bräder bredvid varandra och då var det svårt att få plats, ofta löstes det med att byta plats på dem. Hur som helst så började jag inne vid huset och gick utåt.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Du var mig en riktig beräknare där hgranstedt, lite vä'l overkill för mig...haha. Vart klar idag och det vart perfekt, började utifrån och in och det stämde helt otroligt bra. Helt sjukt...

Tack för svaren!
 
Börja längst ut så det ser snyggt och prydligt ut där. Sista plankan klyver du till så den passar som den ska mot väggen.
 
  • Gilla
Chopperglide
  • Laddar…
Jag brukar börja innifrån och jobba mig utåt. När jag bygger stommen så ser jag till att golvåsarna blir någon dm för långa. När jag sedan närmar mig ytterkanten med trallen så tar jag och räknar ut var jag ska kapa golvåsarna för att det hela ska få ett snyggt slut. Detta är lättare att beräkna än att göra som hgranstedt föreslog eftersom du inte behöver mäta varje bräda du lägger dit...
 
lite bilder på bygget!!!
 
  • altansmall.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • narbild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kant.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tyckte du sa att du började utifrån och arbetade dig inåt? Det ser inte ut så på bilderna... :p
 
Jag vet:)

Började i linje med där stolparna kommer upp, vet att det är rakt och jag måste få upp stolparna innan jag börjar med trallen utåt. Skulle väll egentligen ha smackat upp dom först men jag vart så jävla het på att lägga trallen...
 
Jag började längst in och arbetade mig utåt för att få den yttersta plankan fin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.