Hejsan forumfolket!

Vi har minireningsverket WSB Clean 5 PE från Tranås Cementvarufabrik / Watersystems Sverige AB sedan våren 2017.
Nu under hösten tyckte jag först att det lät inte som det brukar, trots att larmlampan lyser grönt,
tittar ner i brunnen och konstaterar att slamåterföringen inte pumpar något (står att den pumpar i deras portal, så övervakningen funkar uppenbarligen inte).

Felanmäler till Watersystems som skickar ut en tekniker, som konstaterar stopp i en slangnippel, och fixade felet.
Alla nöjda och glada tänker jag. Snabb kontakt och trevligt bemötande ska tilläggas.

Fick sen en faktura på ca 1600kr, trots att jag betalar serviceavtal på 391kr/mån, anser själv att detta ska täckas in i funktionsgarantin dom lovar, men jag kanske har fel, va tycker ni? Betala eller inte?

Här är avtalet:
Avtalet

Jag tycker att formuleringen om "garanterar funktion" är rätt luddig. Men jag misstänker att man skall tolka avtalet (eller iallafall att de tolkar) att alla servicebesök utöver den periodiska servicen skall debiteras.

Men om du tar upp det med dem så tryck just på formuleringen "Vid tecknande av serviceavtal med Watersystems garanterar vi systemets funktion". Andra halvan av den meningen gör det hela luddigare.

Ja det är ju inte tydligt....

Ska tilläggas att om jag inte agerat, så hade Watersystems fått upptäcka det här själva vid nästa ordinarie servicebesök, och då hade det varit helt fullt med slam i sista kammaren, vilket hade blivit tråkigare för dom. Nu istället får jag betala för att jag är proaktiv....

Jag hade börjat med att fråga: "Varför får jag en faktura? Jag har ju serviceavtal"
Och om de säger att det inte ingår fråga varför, och var det står i avtalet.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Älskar att dom skriver "Märkliga garantivillkor och orimliga förbehåll används av mindre nogräknade leverantörer för att friskriva sig från ansvar." på sin hemsida, haha va fan liksom...

Även raden i avtalet: "Vid uppsägning av serviceavtal meddelas alltid kommunens miljö- & hälsoskyddskontor om detta" känns hotfull.

Dom ska desutom åter höja serviceavgiften, samt att vi ska tvingas byta ut en gprs-modul för ca 1300kr för att garantin ska forsätta gälla, vad nu den garantin är för något har jag inte fått svar på än.

Less blir man, kanske får drifta själv, är det någon som vet vad dom häller i för flockningsmedel? Sen är det väl bra om man kan få tag på reservdelar någonstans, också oklart om de vill sälja det om man inte har serviceavtal.

Aja, får sova på saken, kanske lika bra att betala 50lax kommande tio åren för lite kemi och några vattenprov...

N
P penrik skrev:
Älskar att dom skriver "Märkliga garantivillkor och orimliga förbehåll används av mindre nogräknade leverantörer för att friskriva sig från ansvar." på sin hemsida, haha va fan liksom...

Även raden i avtalet: "Vid uppsägning av serviceavtal meddelas alltid kommunens miljö- & hälsoskyddskontor om detta" känns hotfull.

Dom ska desutom åter höja serviceavgiften, samt att vi ska tvingas byta ut en gprs-modul för ca 1300kr för att garantin ska forsätta gälla, vad nu den garantin är för något har jag inte fått svar på än.

Less blir man, kanske får drifta själv, är det någon som vet vad dom häller i för flockningsmedel? Sen är det väl bra om man kan få tag på reservdelar någonstans, också oklart om de vill sälja det om man inte har serviceavtal.

Aja, får sova på saken, kanske lika bra att betala 50lax kommande tio åren för lite kemi och några vattenprov...
Jag har ett all inclusive avtal med dem. Lite dyrare (betalar årsvis men det motsvarar 500:-/månad). Där ingår delar och utbyte av dessa.
Skall bli intressant att se om även bytet av GPRS-modemet ingår (bytet behövs ju i och med att 2G-nätet släcks).
Fick meddelande om höjning av avgiften för avtalet nästa år men det stod inget om byte av GPRS-modul.

Kostnaden för kemikalier kommer du inte ifrån även om du sköter verket själv - inte helt billigt längre efter covid-tiderna och leverantörerna passar på att ta betalt bara för att det går.

---

Står det inget på flockningsmedels-förpackningarna ???

För det mesta är dessa aluminiumklorid-baserade och varianter av det - brukas kallas PAX med ett nummer efter och söker man på detta så brukar det inte vara så många varianter av det.

mitt verk järn(III)sulfat baserad flockningsmedel (PIX med ett nummer efter) men vet att reningsverk av liknande typ också använder PAX flockningsmedel och typen om man använder aluminiumbaserad eller järnbaserad flockningsmedel hänger också på vilken pH i vattnet du har i reningsverket under drift.

Ofta aluminumbaserat om pH i verket är över 7 och järnbaserat om det håller sig under pH 7 - dock helst inte under pH 6 då denitrifieringsbakterierna stannar av vid värden under pH 6 och stoppar helt när det går under pH 5 och nitrathalten kan skjuta i höjden. - även om man har ganska alkalisk dricksvatten så kan verket ändå jobba med en pH under 7 då nedbrytningen ger olika organiska syror och flyktiga fettsyror (som ättiksyra som i sin tur är mat för denitriferingsbakterierna ) och bildade koldioxiden samt bildade nitraterna sänker pH ganska så mycket.

Att mäta fosfor och nitrat på utgående vattnet bör man kunna göra när man själv sköter verket och för att veta om man ligger rätt i doseringen av flockmedel. När det anges som halter är det jag hittat att tot-P är max 1 mg/liter och för tot-N är max 40 mg/l för enskilda avlopp.

de flesta droppanalyser anger Fosfor som PO4 vilket innebär att uppmätta värdet skall delas med 3,066 för tot-P och för nitrat så mäts NO3 och delas med 4,429 för tot-N.

jag använder JBL:s kitt för akvariebruk och droppindikatorerna har högre noggrannhet än motsvarande mätstickor som IMHO kan visa ganska mycket fel.

Tillåtna nivåerna är så höga att provet lätt mättas till ändvärde (knallblå för Fosfortesten, och kraftigt gulröd för nitrat-testet) och kan behöva spädas 1 del från avloppsvattnet och 3 delar batterivatten eller kranvatten som inte har någon mätbar fosfor och nitrat för att vara runt mitten på skalorna och lättare att bedöma färgerna mot färgmallarna och sedan multiplicea värde lika många gånger som volymen späds ut - dvs. 1 del avloppsvatten och 3 delar destvatten så skall mätvärdet multipliceras med 4.

---

Du får fråga kommunen vilka krav som måste uppfyllas för att sköta reningsverket själv (det är långt ifrån alla kommuner som har det kravet) och om de undrar varför så får du ventilera missnöjet med de kontrakterade avtalen och att 2 besök per år anser du inte att man får bra koll på reningsverkets funktion och det kan vara felläge länge innan det upptäcks och du som ansvarig fastighetsägare är fortfarande ansvarig för det - bättre att du tittar över det själv månadsvis (då loggade kontroller som kan visas upp).

syvende och sist så har du fortfarande ansvaret att verket fungerar korrekt oavsett hur mycket av underhållet är utlejt på olika firmor - de betalar inga böter eller kostnader för åtgärder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.